چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
معرفی نامزدهای جایزه دوسالانه نویشتات

بیست و سومین جایزه دوسالانه نویشتات، یکی از معروف‌ترین جوایز ادبی آمریکا نامزدهای مرحله نهایی‌اش را معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، این جایزه که از سوی دانشگاه اوکلاهما اهدا می شود، فهرست نهایی نامزدهای رقابت سال 2014 را اعلام کرد. 

جایزه بین‌المللی نویشتات که در حوزه ادبیات اهدا می‌شود، معتبرترین جایزه ادبی در آمریکاست و خیلی‌ها آن را همسنگ نوبل آمریکا می‌خوانند. 

در فهرست امسال این جایزه زار آیرا، میا کوتو، دونگ تو هونگ، ادوارد پی.جونز، ایلی کامینسکی، چانگ-دی لی، ادوارد مونیک، هاروکی موراکامی و غسان زقطان جای دارند. 

برای نخستین بار نویسندگانی از موریتانی، موزامبیک، فلسطین و اوکراین به فهرست نهایی این رقابت راه یافته‌اند. علاوه بر این جونز نخستین نویسنده مرد آمریکایی آفریقایی تبار است که در تاریخ 44 ساله این رقابت برای کسب این جایزه نامزد شده است. 

در ماه اکتبر اعضای گروه داوری برای مشورت در دانشگاه اوکلاهما گرد می‌آیند و سرانجام از میان راه یافتگان به مرحله نهایی، در تاریخ اول نوامبر برنده نهایی 2014 را معرفی می‌کنند. نام برنده امسال در جشنواره بین‌المللی ادبیات و فرهنگ نویشتات اعلام می‌شود. 

برنده این رقابت یک جایزه 50 هزار دلاری دریافت می‌کند و مجسمه یک پر عقاب از نقره و یک لوح یادبود به وی اهدا می‌شود. 

در سال 2012 رینتون میستری و در سال 2010 دودو این جایزه را به خانه بردند. پاتریشیا گریس، کلاریبل آلگریا، آدام زاگاجوسکی، آلوارو موتیس و دیوید مالوف دیگر برندگان پیشین این جایزه تا سال 2000 هستند. 

معرفی نامزدهای این دوره:
سزار آیرا:
آیرا نویسنده‌ای آرژانتینی، مترجم و از ادیبان معاصر این کشور است. او بیش از 70 عنوان کتاب، رمان و مجموعه مقاله منتشر کرده است. او از سال 1993 سالی دو تا چهار عنوان کتاب به طول رمان منتشر کرده است. 

میا کوتو: کوتو نخستین نویسنده موزامبیکی نامزد کسب این جایزه است. او نخستین مجموعه شعرش را با نام «ریشه شبنم» در سال 1983 منتشر کرد و نخستین مجموعه داستان‌های کوتاهش در پرتغال انعکاس وسیعی یافت. نخستین رمان او «سرزمین خوابگردی» که در سال 1992 منتشر شد به عنوان یکی از 12 اثر برتر قرن بیستم آفریقا شناخته شد. 

دونگ تو هونگ: خالق آثاری چون «سفری به کودکی»، «پشت اوهام»، «بهشت کور» و «زندگی گمشده» نخستین رمان نویسی است که در ویتنام پرفروش شد. این نویسنده زن مدال افتخار شوالیه را از دولت فرانسه گرفته است. 

ادوارد پی.جونز: خالق «جهان شناخته شده» که در سال 2004 برای آن جایزه پولیتزر را دریافت کرد، و در سال 2005 جایزه ایمپک دوبلین را برد، با سومین رمانش به نام «همه بچه‌های عمه هاجر» نامزد دریافت قلم فاکنر سال 2006 شد. 

ایلیا کامینسکی: نخستین نویسنده اوکراینی است که برای این جایزه نامزد می‌شود. او با مجموعه شعر «رقص در اودسا» جایزه آکادمی هنر آمریکا را برد و جایزه شعر دورست را از موسسه راث لیلی گرفت. 

چانگ-ری لی: لی در سئول مرکز کره جنوبی متولد شد و در سال 1968 به آمریکا مهاجرت کرد. او برای «سخنران محلی» جایزه قلم همینگوی را برد. 

ادوارد مونیک: نویسنده‌ای از موریتانی است که با نخستین مجموعه شعرش در سال 1954 به شهرت رسید. 

هاروکی موراکامی: نویسنده مشهور ژاپنی که به عنوان یکی از مشهورترین رمان‌نویسان حاضر جهان شناخته می شود، در سال 2008 و 2010 نیز برای دریافت این جایزه نامزد شد. او در سال 2006 جایزه فرانتس کافکا را دریافت کرد. 

غسان زقطانی: به عنوان نخستین فلسطینی نامزد دریافت این جایزه شده و شاعر، رمان نویس و ویراستار مجموعه های متعدد است. او بنیانگذار خانه شعر در رام‌الله و وزیر فرهنگ و ادبیات دولت خودمختار فلسطینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها