چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
چرا احیاءکنندگان علوم دینی در ردیف فرهیختگان جایی ندارند؟

نویسنده و مدیر انتشارات قاف مشهد‌الرضا (ع) عنوان کرد: در این‌که نویسندگان و ناشران مهمانان خدا یا احیاء‌کنندگان علوم دینی، اشخاصی گمنام و بی‌ادعایند که برای جامعه مفید و موثرند و فعالیت آنان تولید علم و حیات علمی را به‌دنبال دارد تردیدی نیست، اما این‌که چرا جامعه علمی نسبت به رتبه‌بندی و قرار دادن آنان در ردیف فرهیختگان توجهی ندارد، جای سوال است؟-

مهدی قربانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،اظهار کرد: طی سالیانی که در راستای علوم دینی به تحقیق و تصنیف و تالیف اشتغال دارم، همواره در پاسخ به سوال دوستان درباره درآمد مادی این نوع فعالیت گفته‌ام که متاع ما امروزه خریدار ندارد و این قشر صرفا با عشق، اعتقاد و ارادت به حضرت خاتم‌النبین (ص) و خاندان پاک و مطهرش در این حوزه قدم نهاده‌اند.

وی افزود: بجاست در این باره به فرمایش حضرت رسول (ص) که در کتاب مجمع‌الزوايد هيثمی آورده شده است، اشاره کنم. ایشان فرمودند که هيچ قومی دور هم برای بحث و فحص و تبادل و تعاطی نظر در علوم و قرآن جمع نمی‌شوند، مگر آن‌كه مهمانان خدا هستند و فرشتگان آن‌ها را در ميان محبت‌های گرم خود پذيرایی می‌نمايند تا وقتی كه برخيزند يا از موضوع علم قرآن خارج شوند و هيچ كس نيست كه از خانه‌اش به احيای علم و دين از ترس نابود شدن علم بيرون رود يا برای استنساخ (از بين رفتن) كتاب علمی از بيم اندراس (محو شدن اثر) و نابودی همت گمارد، مگر آن‌كه چنين كسی مانند مجاهدی است كه در راه خدا پيوسته مبارزه نمايد و بايد بدانند كسانی كه تعلل در احيای علم و دين می‌كنند، به حسب و نسب ارتقا نمی‌يابند و بجایی نمی‌رسند.

این نویسنده حوزه دین در ادامه با بیان حدیثی دیگر در این باره پرداخت و گفت: عبد‌السلام‌بن صالح هروى از امام رضا (ع) نقل می‌کند که خداوند رحمت كند آن بنده‌اى را كه امر ما را زنده كند! عرض كردم: چگونه امر شما را زنده كند؟ امام فرمود: علوم ما را فراگيرد و به مردم بياموزد كه اگر مردم زيبايی‌هاى گفتار ما را مى‌دانستند، از ما پيروى مى‌كردند.

قربانی در تکمیل سخن یادآور شد: آیا نباید برای این قشر از جامعه با تعیین خط مش، فعالیت آنان را جهت‌دار کرد، به‌نحوی که بتوان با استفاده از توانایی‌های آنان خلاء‌های علمی و پژوهشی کشور را مرتفع کرد تا از انجام کارهای موازی و صرف هزینه‌های مضاعف پیشگیری شود؟

مدیر انتشارات قاف مشهد‌الرضا (ع) با اشاره به ارزش هر دقیقه از حضور در ماه مبارک رمضان و به ویژه ضرورت قرائت قرآن کریم و تدبر در کلام الهی، درباره شرافت ذکر «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» اظهار کرد: درباره فضایل «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» تاکنون سخن و کتاب بسیار گفته و نوشته‌اند و در بیان ختم این آیه شریفه هم آورده‌اند که «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» به حساب حروف ابجد می‌شود 786 و مرحوم ملاحسن نائینی (ره) در گوهر شب‌چراغ آورده است که هر کس به مدت چهل روز در وقت معین 786 بار «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» بگوید، برای هر مهمی او را کفایت کند. استاد علامه حسن حسن‌زاده آملی در بخشی از نکته 902 کتاب هزار و یک نکته آورده‌ است که «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» بعد از اسقاط حروف مکرر 217 می‌شود که برابر با نام مبارک «علی‌بن ابی طالب (ع)» است.

این نویسنده در برشمردن دیگر فضایل این آیه و ذکر شریف اظهار کرد: همچنین در کتاب شریف کافی و همچنین بحار‌الانوار در تفسیر «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» فرمایشی از امام صادق (ع) آورده‌اند که حضرت فرموده‌اند : «‌الباء بهاء‌الله و‌السین سناء‌الله و‌المیم مجد‌الله». شیخ طبرسی هم در مجمع‌البیان نقل کرده که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هر کسی اراده کند که خدا او را از زبانه‌های نوزده‌گانه آتش نجات دهد، پس بخواند بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم که همانا بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم نوزده حرف دارد که خداوند هر حرفی از آن را سپری قرار می‌دهد در مقابل هر یک از زبانه‌های آتش.» باید در این روایت تامل کرد که این حروف «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» چیست که هر یک سپری برای جلوگیری از آتش؛ آن هم از زبانه آتش جهنم می‌شوند. 

قربانی در ادامه بیان کرد: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» نوزده حرف است و قرآن بارها به واژه «هدی» اشاره می‌کند و «هدی‌للمتقین» که به معنی هدایت‌کننده متقین و پرهیزکاران است و با عدد «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» برابر است. آیا این برابری اتفاقی است یا این‌که هنر و عظمت الهی را در خلق این کتاب آسمانی می‌رساند؟

وی افزود: در تعبیرات عرفانی و اسرار میبدی هم در این باره مطالب بسیار وجود دارد. حضرت امام خمینی (ره) درباره تفاسیر قرآنی می‌فرمایند که از صدر اسلام تا زمان ابن عربی هفتصد تفسیر برقرآن نوشته‌اند و از آن به بعد هم تا عصر حاضر هم 700 تفسیر، اما همه آن‌ها هنوز به اندازه نقطه بای «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» تفسیر نکرده‌اند!

مدیر انتشارات قاف مشهد‌الرضا (ع) با ذکر این نکته که «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» خود یک آیه است، اظهار کرد: علما و مفسران قرآن بر این عقیده‌اند که «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» به‌صورت مستقل یک آیه است و هر «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» خاص همان سوره است و از معنی و مفهوم و فضیلت خاصی برخوردار است. این امر در بعضی از قرآن‌ها که برای «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» شماره آیه داده‌اند، خوب احساس می‌شود. اگرچه مترجمان همه را یک نوع ترجمه کرده‌اند اما از لحاظ مفهومی با هم متفاوتند.

این نویسنده حوزه دین در پایان درباره طرح کتابت «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» از سوی تعدادی از خوشنویسان برجسته کشور بیان کرد: برخی از هنرمندان خوش ذوق و متعهد که عمر شریف خود را وقف کتابت آیات نورانی قرآن کریم کرده‌اند، هنر را با معارف اسلامی آمیخته و برای هر سوره از قرآن با طرح هنرمندانه‌ای خاص و متفاوت از دیگر سوره‌ها طرحی نو و بدیع از «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» خلق کرده‌اند که کاری ارزشمند است، زیرا این امر حقیقت تفاوت «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» هر سوره را بیش از پیش نمایان می‌کند و اثری جاویدان و ماندگار در تاریخ هنر خوشنویسی خواهد بود. حضرت علی (ع) هم فرموده‌اند که «علیکم بحسن‌الخط من مفاتیح‌الرزق». به راستی که خطاط هنرمند، آن مظهر متعالی خداوند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط