سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
داوری‌های کتاب سال سپاه با معیار کمّی انجام شود

مرتضی ایزدی که اثرش در نهمین دوره جایزه کتاب سال سپاه شایسته تقدیر شناخته شد و نخستین اثری محسوب می‌شود که در زمینه طب مسافرتی و به صورت کامل از سوی یک ایرانی نوشته شده، معتقد است که داوری‌ها در این جایزه باید در تمام حوزه‌ها با معیار‌های کمّی انجام شود.-

مرتضی ایزدی که کتابی از او با موضوع طب مسافرتی در نهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی عنوان شایسته تقدیر را در بخش پزشکی و پیراپزشکی به خود اختصاص داد، به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب بزرگترین کتاب مسافرتی در دنیاست که از سوی مقام معظم رهبری هم مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) درباره ویژگی‌های اثرش که سبب قدردانی از آن در این جشنواره شد، توضیح داد: این کتاب، نخستین اثری محسوب می‌شود که در زمینه طب مسافرتی و به صورت کامل از سوی یک ایرانی نوشته شده است.

وی ادامه داد: در کتاب Travel Medicine: A Country-to-Country Guide که از سوی انتشارات nova-publisher منتشر شده، به موقعیت بهداشتی تمامی کشور‌ها از نظر شاخصه‌های جغرافیایی، بیماری رایج در آن کشور‌ها، نسبت پرستاران به بیماران و شیوع HIV در آن‌ها پرداخته شده است.

این پزشک پاسدار درباره زمینه‌های پرداخت به این موضوع توضیح داد: حدود 12 سال است که در موضوع طب مسافرتی تحقیق و مطالعه دارم و کتاب‌ها و مقاله‌هایی هم در این زمینه تالیف و منتشر کرده‌ام. در خاورمیانه تنها فردی‌ هستم که به این موضوع می‌پردازم و در کتاب Travel Medicine: A Country-to-Country Guide برای افراد خاص مانند کودکان یا زنان باردار در هنگام مسافرت به مکان‌ها و کشور‌های گوناگون توصیه‌های ویژه‌ای ارایه کرده‌ام.

وی درباره ویژگی‌های دیگر اثرش گفت: این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شده و در سایت http://itmci.org هم مقالات و اطلاعات دیگری درباره طب مسافرتی ارایه کرده‌ام.

ایزدی که سال گذشته هم اثرش در میان برترین‌های جایزه کتاب سال سپاه دیده شده بود، توجه ویژه به زمینه‌های ملی را از ویژگی‌های اثر شایسته تقدیرش دانست و افزود: نام کشور‌های حاشیه‌ای خلیج فارس را در این کتاب به گونه‌ای در کنار نام خلیج فارس قرار داده‌ام و به این ترتیب بر عنوان خلیج فارس تاکید داشته‌ام.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) درباره منابع مطالعاتی‌اش برای نگارش این کتاب گفت: در نگارش کتاب Travel Medicine: A Country-to-Country Guide از 700 منبع بهره‌برده‌ام که 25 درصد این منابع را هم خودم تالیف کرده بودم. پژوهش‌ها برای تالیف کتاب به شیوه‌های مختلف تحقیقاتی صورت گرفته است.

این پزشک پاسدار درباره جایزه کتاب سال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: این جایزه ایده بسیار خوبی است. با توجه به این‌که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر ترویج مقوله کتابخوانی دارند و کتاب شناسنامه یک اندیشمند و در افقی بالاتر، شناسنامه یک کشور محسوب می‌شود، معتقدم که این جایزه نقش مهمی در شناخته شدن جایگاه نویسندگان دارد.

ایزدی با اشاره به آمار پایین نرخ مطالعه در کشورمان افزود: لازم است مخاطب با نویسنده و به صورت متقابل نویسنده با مخاطبش به خوبی آشنا شود. کانون پاسداران اهل قلم در همین راستا حرکت می‌کند و جایزه کتاب سال سپاه فرصت خوبی برای معرفی نویسندگان به مخاطبان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) که برای سومین‌بار در این جایزه حضور یافته است، سطح کیفی برگزاری دوره اخیر را بسیار بهتر از سال‌های گذشته دانست و درباره پیشنهادش برای ارتقای داوری‌ها در دیگر حوزه‌ها گفت: اکنون فقط کتاب‌های شاخه پزشکی با شاخص‌های کمی ارزیابی و داوری می‌شود. پیشنهادم برای داوری بهتر آثار در حوزه‌های گوناگون این است که روند داوری‌ها در تمام حوزه‌ها به سمت و سوی کمی حرکت کند.

اختتامیه نهمین دوره کتاب سال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 15 تیرماه 92 برگزار شد. این جایزه از 30 برگزیده و شایسته تقدیر تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها