یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
«خارپشت» بار دیگر به بازار شعر رسید

مجموعه شعر «خارپشت» سروده آرزو عایفی به چاپ دوم رسید._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این دفتر شعرهای سال‌های 82 تا 85 عایفی را دربرمی‌گیرد که در قالب شعر حجم سروده شده‌اند.

عایفی درباره شعرهای این کتاب گفت: سال‌ها پیش با خواندن آثار یدالله رویایی ترغیب شدم که شعر حجم بنویسم و خود را به نوعی شاگرد او می‌دانم. شعر حجم به گمانم چند موج دارد و هر مخاطب می‌تواند با پسند و سلیقه خودش از معانی آن بهرمند شود و از آن معناهایی متفاوت استنباط کند، به همین دلیل بود که قالب شعر حجم را برای سروده‌هایم انتخاب کردم.

وی توضیح داد :شعر حجم مانند شعر کلاسیک یا حتی سپید و نو نیست که تنها داری یک محور عمودی یا افقی باشد و با کمک تشبیه های موجود در شعر به تخیل بار دهد. این شعر در سبک شناسی شعر معانی متفاوتی دارد.

سراینده مجموعه شعر خارپشت ادامه داد: من بر همه کارهای آقای رویایی خوانش داشته‌ام و مجموعه «از دوستت دارم» را بسیار دوست می‌دارم. باور من این است مخاطب باید در آغاز شناخت اندکی درباره این سبک داشته باشد تا بتواند شعر حجم را از شعر سپید تشخیص دهد. به عنوان مثال اگر داستانی سوررئال باشد مخاطب باید اندک آشنایی به این سبک داشته باشد تا تفاوت آن را در مقایسه با سبک‌های دیگر حس کند ولی در کل تشخیص ندادن سبک چه در شعر چه هر اثر هنری دیگری نمی‌تواند آسیبی به دریافت مخاطب از کار بزند. به طور کلی در شعر حجم تشبیه نباید مانند شعر کلاسیک یا نو و سپید آشکار و با همان مشخصات کهن باشد در شعر حجم بار اصلی بر دوش مخاطب است معناسازی، بازیابی نمادها، تشبیهات پنهان حتی از دید شاعر زیرا سر دیگر این گره در دستان مخاطب است او باید با واکاوی به ابعاد پنهان شعر برسد و نباید معنایی از سوی شاعر به مخاطب تحمیل شود این واکاوی مانند تراش‌هایی است که بر جان الماس می‌نشیند.

در یکی از شعرهای این مجموعه می‌خوانیم: «رفتنم نه سفر است، نه بخشش/ پاشیدگی دوستت دارم تا هیچ/ تو گناهی، درنگ برهنه فرعون/ و فراوانی، فراوان آلودن/ و حقیقت ما را/ پر مدفوع شهوت و ننگ »

«خارپشت» در 136 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت چهار هزار و پانصد تومان منتشر شده است.

آرزو عایفی متولد 1356 تهران، کارشناس زبان و ادبیات فارسی است.
 
او یک مجموعه داستان با نام «گره‌های ذهنی» در دست انتشار دارد که از سوی نشر سخنوران منتشر خواهد شد. 

«عنکبوت سنتور زن» و «نهنگ آوازه خوان» نیز نام دو مجموعه شعر کودک عایفی‌اند که امسال
(1392) از سوی نشر فرهنگ گستر به چاپ رسیده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها