سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
«درخت كج» به بار نشست

مجموعه داستان «درخت كج» نوشته ضیاءالدین‌وظیفه‌شعاع منتشر شد. وقایع این مجموعه در شهرهاي شمال غربي كشور رخ مي‌دهند.-

يوسف انصاري، كارشناس بخش ادبيات داستاني نشر روزنه به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: «درخت كج» نخستین اثر داستانی این نویسنده و موضوعات آ‌ن‌ها درباره ارتباط انسان با طبیعت پیرامون است.

 وي ادامه داد: «خبر قهر پليكان‌ها»، «به تاريكي گوش كن، صدا پا مي‌آيد»، «درخت كج»،‌ «تسلسل نئوني و عادت ديرين نازنين»، «پيش از تولد مسيح» و «فيگورهاي عاشقانه» از  داستان‌هاي اين كتاب هستند.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «دریاچه‌ي ارومیه پس رفته است. پلیکان‌ها قهر کرده‌اند و دختر مرده است. خاطرات دو برادر هنوز اما زنده‌اند و مرور می‌شوند، در تبریز و در آمستردام. جایی دیگر مادربزرگ خوابیده است و خواب‌های بدی می‌بیند. پدر در خواب مادربزرگ از بالای یک بنای آجری مخروطی پایین می‌پرد و تا به زمین برسد پیر می‌شود. پدربزرگ دکترها را دوست ندارد. گورکن پیکر جنازه را می‌تکاند و در گوشش می‌گوید: «بشنو و بفهم ای فلان بن فلان» سایانی پس از زلزله جلوی درخت کج ایستاده است و می‌گوید: «هنوز کسی نمرده، هنوز همه دارند زیر خاک نفس می‌کشند» نازنین در اتاق خودش نشسته است و به این فکر می‌کند که بزرگ شده است و ترس‌های‌اش هم بزرگ‌تر شده‌اند. می‌داند که دیگر یک ایمیل تند نوشته عاشقانه کار چندانی از پیش نمی‌برد. نادر به او می گويد: «خانم! کاش می‌شد این گل زرد روسری شما را بو کرد» کمی آن سوتر امیر می‌خواهد برای تولد بیست و سه سالگی ژیلا هدیه‌ای ببرد که «مال قبل از میلاد باشد، قبل از میلاد حضرت مسیح عزیز». آقای عکاس در سالن سردخانه از این حرف می‌زند که ديدن جسد يک موتورسوار بخت برگشته و بعد از آن هم جنازه پيرمردي که در روز تولد هفتاد و سه سالگي‌اش با يک ليوان شکسته خودکشي کرده کار چندان آساني نيست و دختر در کوپه‌ی اختصاصی قطاری که دارد از میان بیابانی می‌گذرد با پسر از هر دری حرف می‌زند.
می‌گوید: « کوه بزرگیه، آماده باش، داریم میریم توی تونل»

ضیاء‌الدین وظیفه شعاع، متولد 1364 تبریز است. «درخت كج» در 112 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت پنج هزار تومان از سوي نشر روزنه روانه بازار کتاب شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها