به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گردشگری به عنوان بزرگترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. درک جنبههای مختلف و پیامدهای متعدد این تحرک اجتماعی به علوم مختلفی نیازمند است که از میانرشتهای بودن فعالیت گردشگری ناشی میشود.
ایران کشوری پهناور است و به همان نسبت جاذبهها، منابع و ظرفیتهای گردشگری پیکره جغرافیایی آن نیز از گستردگی در خور توجهی برخوردار است. «جغرافیای گردشگری ایران» جنبههای اصلی گردشگری ایران را در مقیاس سرزمینی معرفی میکند.
«جغرافیای گردشگری ایران» اثری درسی با کاربرد آموزشی است که برای دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی و مدیریت هتلداری در مقطع کارشناسی تهیه شده است. با این حال، برای دانشجویان رشتههای جغرافیا، جامعهشناسی، جغرافیا و برنامهریزی گردشگری نیز مفید است.
این کتاب در واقع کشورشناسی گردشگری با رویکرد جغرافیایی است. اینکه اجزای نظام فعالیت گردشگری در ایران کدامند و میان آنها با زمینههای جغرافیایی کشور چه پیوندهایی وجود دارد، موضوع اصلی بحث کتاب است.
این کتاب در پنج فصل مرتبط تهیه و تنظیم شده است. فصل نخست با عنوان «زمینههای جغرافیایی گردشگری در ایران» به معرفی زمینههای طبیعی و انسانی گردشگری در سطح کشور میپردازد. مولف در فصل دوم به انواع جاذبههای گردشگری اشاره کرده و هدف این فصل را نهتنها بیان تنوع و گستردگی جاذبهها و اهمیت و کاربرد گردشگری آنها، بلکه اساسا تبیین الگوهای توزیع فضایی جاذبهها در پیکره جغرافیایی ایران میداند.
فصل سوم «زیرساختهای گردشگری» نام دارد. در این فصل زیرساختها و اهمیت زیرساختهای گردشگری معرفی شده است. در بخشی از این فصل میخوانیم: «گردشگری فعالیتی فرابخشی است که توسعه نظاممند آن به رشد همه اجزاء عرضه و تقاضای گردشگری وابسته است. در بعد عرضه، کمیت و کیفیت زیرساختها و نحوه استقرار آنها در فضا نقش کلیدی در توسعه صنعت گردشگری دارد. زیرساختها مجموعهای از عوامل فیزیکی و غیرفیزیکی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم، با گردشگری در ارتباطند.»
فصل چهارم «تقاضای گردشگری» است. تقاضا، بازار یا مشتری یکی از محورهای اصلی نظام فعالیت گردشگری است. این فصل، ساختار فضایی یا تحرک مکانی تقاضای گردشگری داخلی را بیان میکند. «مناطق و فضاهای گردشگری» عنوان فصل آخر کتاب است. شناخت مناطق و فضاهای گردشگری ایران مدنظر این فصل است. مولف در این فصل پیکره جغرافیایی ایران را به هفت منطقه گردشگری تقسیم کرده است.
گردشگری در ایران در شکل امروزی آن پدیده جدیدی است اما جهانگردی و سیر و سفر از دیرباز در ایران معمول و متداول بوده است. آثار کالبدی به جای مانده از دورههای گذشته چون کاروانسراها، مسیرهای تجاری و بناهای مذهبی نشان میدهد که از دیرباز مسافرتهای عمومی با انگیزههای مختلف در داخل کشور رایج بوده است.
چاپ نخست کتاب «جغرافیای گردشگری ایران» به کوشش دکتر اسماعیل علیاکبری در 264 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه و بهای پنج هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) منتشر شده و در دسترس جامعه علمی گردشگری قرار گرفته است.

نظر شما