پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاد عبدالحمید آیتی عیادت کرد

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل استاد عبدالحمید آیتی، نویسنده، پژوهشگر و مترجم قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، از وی عیادت کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی در این ملاقات که برخی از اعضای خانواده استاد و مسوولانی از شهرستان بروجرد نیز حضور داشتند در جریان وضعیت جسمانی و روند درمانی استاد قرار گرفت.

بیان برخی خاطرات استاد، مشاهده آثار مکتوب، شعرخوانی با لهجه محلی بروجردی توسط استاد آیتی، اشاره به ایام زندگانی در گذشته و حال از جمله مواردی بود که در این دیدار به آن‌ها پرداخته شد.

استاد آیتی که به علت کهولت سن و بیماری فعلی‌اش به سختی سخن می‌گفت از ابراز محبت حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزلش و تکریم بزرگان و مشاهیر و مفاخر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و قدردانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به شخصیت و تلاش‌های استاد آیتی در عرصه فرهنگی، معارف اسلامی، دینی و ارایه آثار فراوانی در حوزه نویسندگی کتاب، ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، گفت: این استاد گران‌قدر سال‌ها عمر با برکت خویش را در خدمت ارتقای فرهنگ، اندیشه و تبیین آموزه‌ها، معارف اسلامی و قرآنی سپری کرده است که هرچه در منزلت و فضیلت استاد تلاش شود باز جای کار دارد.

حسینی به تکریم و بزرگداشت مشاهیر و شخصیت‌های کشور از سوی وزارت ارشاد در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: شخصیتی مانند استاد آیتی که مورد توجه بزرگان ما بوده در طول عمر با عزت خود خدمات ارزنده‌ای را بدون هیچ چشم‌داشت و ادعایی با صداقت انجام داده است که امروز وظیفه داریم امثال ایشان را تکریم و هرچه بیشتر به همگان به‌ویژه نسل جوان معرفی کنیم که به عنوان الگو در زندگی آن‌ها قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ضمن آرزوی شفای عاجل از خداوند متعال برای بهبودی و سلامتی استاد آیتی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز شاهد بروز و ظهور شخصیت‌هایی مانند وی در شهرستان بروجرد باشیم.

در ادامه این دیدار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسم یادبود تابلوی هنری منقوش به آیات قرآن را به استاد آیتی تقدیم کرد.

استاد عبدالحمید آیتی در سال 1305 شمسی در شهر عالم‌پرور بروجرد دیده به جهان گشود.

آثاری که وی نوشته فایده عام و خاص دارد. ترجمه قرآن و صحیفه ایشان مقبول همگان است. از دیگر صفات این بزرگمرد می‌توان به بی‌ادعایی، مداومت کاری، نظم و درک نیازهای معنوی و ذوقی جوان‌ها اشاره کرد.

استاد آیتی در ایام تدریس به تالیف کتاب‌های ارزشمندی دست یافت و در دوران بازنشستگی نیز با تلاش و همت فراوان آثار ماندگاری را به ادب دوستان و شیفتگان علم عرضه کرد. که از آن‌ میان می‌توان به «باتلاق»، «کشتی شکسته»، «کالسکه زرین»، «تحریر تاریخ و صاف»، ترجمه «تقویم‌البلدان»، ترجمه «تاریخ ابن‌خلدون (العبر)» در شش جلد، «شرح آثار نظامی گنجوی»، ترجمه «علویات سبع» و ترجمه‌های ارزشمند قرآن مجید، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ترجمه «حجاز در صدر اسلام» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط