شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
«کاش یک انسان بودم» منتشر شد

کتاب «کاش یک انسان بودم» نوشته عباس سلیمی‌نمین منتشر شد. این نوشتار یکی از آثاری است که در سلسله کتاب‌های «در بوته نقد» از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران فراهم آمده و موسسه خانه کتاب با هدف گسترش فرهنگ نقد در انتشار این مجموعه مشارکت کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عباس سلیمی‌نمین در کتاب «کاش یک انسان بودم» می‌کوشد کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» نوشته اشکان تشکری را به شیوه کاملا منصفانه نقد و بررسی کند.

«زندگی‌نامه نویسنده اثر» عنوان بخش ابتدایی کتاب «کاش یک انسان بودم» را تشکیل می‌دهد. در این بخش می‌خوانیم: «بر اساس آن‌چه که در کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» آمده است، نویسنده مسلمان‌زاده‌ای معرفی شده که مدتی مارکسیست و از طرفداران حزب توده بوده است. هر چند بعید به نظر می‌رسد فردی به طور عادی به لحاظ قومی خود را در مرتبه پایین‌تری از دیگر اقوام بپندارد و آرزوی تعلق به قوم برتر را مطرح سازد، با این وجود در صورتی که نام نویسنده اثر آن باشد که روی جلد آمده است با توجه به این‌که آثار تبلیغاتی دیگری نیز به همین نام به نفع اسرائیل منتشر خواهد شد، هویت وی تا حدی روشن است.»

فصل نخست کتاب «کاش یک انسان بودم» محتوای کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» را در چهار بخش ارایه کرده است. علت دشمنی، خدمات اجتماعی و انسانی قوم یهود، خدمات پزشکی، آموزش اقتصادی، انتشارات، کارگردان‌ها و هنر پیشه‌ها، مکان‌های هنری، آهنگسازان، ایرانیان و کلیمیان، رسانه‌های گروهی و وضعیت نظامی و امنیتی اسراییل و قوم یهود در جهان عناوین برخی موضوع‌های مطرح شده در بخش‌های چهارگانه است.

مولف، فصل دوم کتاب «کاش یک انسان بودم» را به نقد و بررسی کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» اختصاص داده است، که به یک نمونه نقدهای وارده به شرح زیر اشاره می‌کنیم.

«در دنیای امروز بسیاری از کشورها با دین و مرام و مسلک مختلف پی برده‌اند که در صورت آسیب دیدن کشور اسرائیل آنها نیز با فاجعه روبرو خواهند شد. بهمین خاطر و بخاطر حفظ خودشان سعی می‌‌کنند گزندی به اسرائیل و قوم یهود نرسد. وقتی قدرتمندترین کشورهای جهان چنین برداشت و درکی از وجود اسرائیل و قوم یهود دارند تکلیف کشورهای کوچک اقتصادی و صنعتی و نظامی کاملا روشن میشود.»

جملات بالا برگرفته از کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» است که نویسنده کتاب «کاش یک انسان بودم» آن را این‌گونه نقد می‌کند: «آیا این فراز برجسته کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» موید وجود باوری جدی میان صهیونیست‌ها مبنی بر شکست‌ناپذیر بودن مهمترین کانون تجمع آنان یعنی اسرائیل است؟ این‌که افسانه شکست‌ناپذیر بودن اسرائیل در سال‌های اولیه تاسیس آن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، چگونه و به کمک چه عواملی ساخته و پرداخته شد بحثی است علیحده، اما ترجمان عبارت فوق آن است که بقای صهیونیست‌های حاکم شده بر فلسطین تاثیرات بسیاری بر سرنوشت کشورهای شاخص سرمایه‌داری یعنی آمریکا و انگلیس دارد. اگر بپذیریم که موجودیت این جماعت با عوامل خارجی درهم تنیده شده است در واقع اعتراف کرده‌ایم که اسرائیل از یک سو هویت چندان مستقلی ندارد و از دیگر سو تاکنون به صورت گلخانه‌ای به حیاتش ادامه داده است؛ بنابراین با اعتراف به این‌که «قدرتمندترین کشورهای جهان» نمی‌گذارند گزندی متوجه صهیونیست‌ها شود، چگونه چنین سخن متعارضی که در صفحه 108 کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» ارایه شده است، مورد پذیرش خواهد شد. این سخن عبارت است از؛ «این قدرت افسانه‌ای براحتی و سادگی بدست نیامده. قرن‌ها سختی و درد و رنج دیده و میلیون‌ها قربانی داده‌اند تا به ضرورت چنین قدرتی پی برده و با همیاری یکایک افراد قوم یهود و رهبری صهیونیسم آنرا بوجود آورده و حفظ نماید.»

مولف کتاب «کاش یک انسان بودم» در بخش دیگر این اثر یکی از ادعاهای کاملا خلاف واقع کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» عدم سوءاستفاده صهیونیست‌ها از تسلط خود بر رسانه‌ها به‌ویژه در سینما عنوان کرده است و می‌گوید: «مولف در صفحه 59 کتاب «کاش منهم یک یهودی بودم» عبارت «با وجودیکه تعداد استودیوهای فیلمبرداری در سطح جهان و بخصوص در آمریکا که مربوط به افراد قوم یهود می‌باشد و یا سرمایه آنها به گردش درآمده و جریان دارد فراوان است... شما هرگز فیلمی ندیدید که آنها از خود بخواهند تعریف یا تبلیغ کنند یا دشمنان خود را دگرگون جلوه دهند.»

مولف کتاب «کاش یک انسان بودم» در پاسخ به ادعای خلاف واقع مذکور عنوان می‌کند: «طرح‌کنندگان این ادعای بزرگ خلاف واقع باید خوانندگان خود را کاملا ناآگاه فرض کرده باشند. امروز صدها فیلم ضد اسلامی ساخته صهیونیست‌ها در دسترس همگان است و صدها فیلم تبلیغ برای یهودیت، ساخته همین بنگاه‌ها، توسط جامعه جهانی رویت شده که بعضا تنفر همگان را بر انگیخته است.»

چاپ نخست کتاب «کاش یک انسان بودم» اثر عباس سلیمی‌نمین با شمارگان یک هزار نسخه، 140 صفحه و به بهای 42 هزار ریال به تازگی از سوی انتشارات خانه کتاب با همکاری دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط