دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
«آلزبرگ» درباره جنبه‌های سیاه طبیعت انسان فانتزی فکر می‌کند

کریس ون آلزبرگ، نویسنده کودک و نوجوان و تصویرگر آمریکایی، 18 ژوئن سال 1949 متولد شد. آلزبرگ در اغلب آثار خود که در فضاهای فانتزی و طنز شکل یافته‌اند، به دنبال اکتشاف است و به جنبه‌های سیاه طبیعت انسان نیز می‌پردازد. تا کنون سه کتاب این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کریس ون آلزبرگ، 18 ژوئن سال 1949، در ایالت میشیگان آمریکا، متولد شد. کریس، دومین فرزند خانواده خود بود و تنها یک خواهر داشت. زمانی که متولد شد، خانواده او در یک مزرعه قدیمی ساکن بودند، اما پس از سه سال به شهر «گرند رپیدز» نقل مکان کردند. 

ون آلزبرگ در این همین شهر تحصیلات مقدماتی خود را گذراند و برای تحصیلات عالی خود، در دانشگاه میشیگان آمریکا، رشته نقشه‌کشی را برگزید. کریس در سال 1972 از دانشگاه میشیگان در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد، اما ادامه تحصیل داد و در مقطع بعدی، در رشته مجسمه‌سازی موفق به اخذ مدرک شد. پس از فارغ‌التحصیلی، در کارگاه خود مجسمه‌سازی را آغاز کرد. وقتی ون آلزبرگ روی مجسمه‌سازی تمرکز کرده بود، همسرش متوجه شد که نقاشی‌های این نویسنده می‌تواند برای تصویرگری آثار کودکان مناسب باشد. همسر این نویسنده، آثار او را به یکی از ویراستاران کتاب‌های کودک داد و مورد استقبال این ویراستار قرار گرفت. از این‌جا بود که فعالیت ون آلزبرگ در ادبیات و تصویرگری کتاب‌های کودک، آغاز شد.

نخستین اثر این نویسنده، در سال 1979 منتشر شد. پس از آن، ون آلزبرگ تاکنون بیش از 20 اثر نوشته و تصویرگری کرده است. از مشهورترین تصویرگری‌های این نویسنده می‌توان، به تصاویر کتاب «نارنیا» و سری «سی.اس لوئیس» اشاره کرد.

اغلب کتاب‌های آلزبرگ در ژانر فانتزی هستند و اغلب اتفاقات خارج از کنترل در داستان‌های او رخ می‌دهد. گاهی اوقات نوشته‌های وی به شکل غیر متعارفی، وارد وادی طنز می‌شوند. آلزبرگ در آثار خود به دنبال اکتشاف است و به جنبه‌های سیاه طبیعت انسان نیز می‌پردازد. برای مثال در کتاب «شیرین‌ترین شکل»، ماجرای زندگی یک انسان خودخواه را به تصویر کشیده که رویاهای وحشیانه‌اش به واقعیت تبدیل می‌شوند.

ون آلزبرگ تاکنون دوبار توانسته مدال «کلدکت» از آن خود کند. این دو جایزه برای کتاب‌های «جومانجی» و «قطار قطبی» به این نویسنده اعطا شده‌اند. این دو کتاب ون آلزبرگ، تاکنون دست مایه ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های زیادی بوده‌اند. «زادورا» عنوان کتاب دیگری از این نویسنده است که از آن فیلم سینمایی نیز وارد بازار هنر شده است. 

تاکنون سه اثر با نام‌های «باغ جادو» با ترجمه شهلا سهیل از سوی نشر قطره، «رویای سبز» با ترجمه هایده کروی از انتشارات فنی ایران و «فقط یک خواب» با ترجمه خاله کشتکار از سوی نشر ژاله، از این نویسنده به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده‌اند.

ون آلزبرگ هم اکنون به همراه دو دختر و همسر خود در جزیره رود زندگی می‌کنند. 

از آثار دیگر این نویسنده کتاب‌هایی چون «زادورا»، «شهر زمستانی»، «دو حشره بد»، «ناشناخته»، «رویای بن»،‌ «ملکه پاییزی»، «فقط یک رویا»، «رازهای هریس بوردیک»، «سنگ اسفابر» و «دریاچه قو» را می‌توان نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط