سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
68 سالگی نویسنده‌ای که بچه‌ها داستان‌هایش را روایت می‌کردند

روبرت مانش، نویسنده کودک و نوجوان کانادایی، 68 سال پیش روز یازدهم ژوئن متولد شد. این نویسنده از زمانی که در یتیم‌خانه کار می‌کرد، به نوشتن روی آورد. داستان‌های او اغلب از زبان بچه‌‌هایی روایت می‌شوند که خود شخصیت‌ اصلی داستان هستند. تاکنون برخی از آثار وی همچون «دسته مانش‌ها»، به انیمیشن تبدیل شده‌اند. «هواپیمای آنجلا»، «شاهزاده خانمی با پیراهن کاغذی»، «خانواده خوب و تمیز مثل ما» و «50 درجه زیر صفر» در ایران به چاپ رسیده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روبرت مانش، نویسنده کاندایی‌الاصل کودک و نوجوان، یازدهم ژوئن سال 1945، در ایالت پنسیلوانیای آمریکا متولد شد.
 
مانش در سال 1969 با مدرک کارشناسی در رشته تاریخ هنر از دانشگاه فوردهام فارغ‌التحصیل شد. او در مقطع کارشناسی ارشد، تغییر رشته داد و در سال 1971 در رشته انسان‌شناسی، مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد. 

او درس انسان‌شناسی خواند تا کشیش شود، اما با توجه به شغل خود در یتیم‌خانه و مراکز مراقبت از کودکان، شروع به نوشتن برای بچه‌ها کرد. در سال 1973 مدرک دیگری را با عنوان «مطالعات کودکان»، از دانشگاه تافت دریافت کرد. پس از دو سال، مانش به کانادا مهاجرت کرد و در دبستانی شروع به فعالیت کرد. کار حرفه‌ای مانش از این سال آغاز شد و به طور جدی در زمینه داستان‌نویسی برای کودکان مشغول به کار شد.

نخستین اثر این نویسنده با عنوان «گودال لجن» در سال 1979 به چاپ رسید. در سال 2001 کتاب مانش با عنوان «برای همیشه دوست می‌دارم»، چهارمین کتاب پرفروش تمام زمان‌ها انتخاب شد. از این کتاب 6 میلیون و 970 هزار نسخه فروخته شد و مانش را به یکی از محبوب‌ترین نویسندگان کودک تبدیل کرد. 

در ماه آگوست سال 2008 مانش به دلیل سکته قلبی، به بیمارستان رفت. این بیماری نتوانست او را از پای در بیاورد، اما بر توانایی او در صحبت کردن تاثیر جدی گذاشت. این اتفاق سبب شد تا این نویسنده آمریکایی دیگر قادر به برگزاری کنفرانس نباشد. با این وجود، او همچنان به نوشتن برای کودکان ادامه داد. 

در سال 2010 مشخص شد که مانش به بیماری روانی وسواس و افسردگی دوره‌ای مبتلا است. در این سال مساله دیگری نیز  مشخص شد که پیشینه این نویسنده را زیر سوال برد؛ وی اعتیاد هم پیدا کرده بود!

شیوه نگارش داستان‌های مانش، روایت‌ها و خط‌های متفاوت داستانی، به همراه اغراق در عبارات و بازی‌های کلامی است. او داستان‌هایش را در جلو مردم می‌سازد و آن‌ها را پس از تکرار، تصحیح می‌کرد. مانش می‌گوید: «200 بار باید یک داستان را تکرار کرد، تا یک داستان خوب از کار در بیاید.»

شخصیت‌های داستان‌های مانش محدود به زمان معینی نیستند و معمولا از زبان بچه‌‌هایی روایت می‌شوند که خود شخصیت‌ اصلی داستان هستند. تاکنون برخی از آثار این نویسنده همچون «دسته مانش‌ها»، به انیمیشن تبدیل شده‌اند.

کتاب «برای همیشه دوستت می‌دارم» این نویسنده تاکنون 6 بار با عنوان‌های «همیشه دوستت می‌دارم»، « عاشقتم همیشه»، «دوستدار تو تا ابد»، «دوستت دارم برای همیشه»، «تا هستم و هست دارمش دوست» و «تا ابد دوستت دارم» به فارسی منتشر شده است. از این نویسنده کتاب‌های «هواپیمای آنجلا»، «شاهزاده خانمی با پیراهن کاغذی»، «خانواده خوب و تمیز مثل ما»، «جانمی باز هم کلوچه میوه‌ای»،‌ «جاناتان همه جا را تمیز کرد، بعد صدایی شنید، یا ،متروی مربای تمشک»، «بچه تمساح» و «50 درجه زیر صفر» نیز به فارسی ترجمه شده‌اند.

مانش هم اکنون به همراه سه فرزند خود که آن‌ها را به فرزندخواندگی قبول کرده است، زندگی می‌کند. جولی، تیا و اندرو فرزندان مانش هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط