دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
محمودیان: سند راهبردی صنعت چاپ زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری است

مجتبی محمودیان، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم با بیان این‌که سند راهبردی صنعت چاپ می‌تواند موجب ترغیب افراد به سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ کشور شود، گفت: با توجه به شرایط کنونی صنعت چاپ و نوسانات بهای مواد اولیه مانند کاغذ، مرکب و پایین ‌بودن دستمزدها اشتیاق و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد.-

محمودیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در این میان سند راهبردی صنعت چاپ کشور می‌تواند بخش عمده مشکلات موجود در این بخش را با سیاستگذاری‌های راهبردی و کلان تامین کند.

وی با اشاره به یکی از مفاد این سند درباره لزوم بهسازي و نوسازي در تجهيزات، امكانات و سخت‌افزارهای این صنعت، توضیح داد: در مرحله نخست باید قیمت‌‌های مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به ثبات برسد تا پس از آن بهای دستمزد کارگران و خدمات چاپی نیز مشخص و اجرایی شود.

محمودیان با بیان این‌که نوسانات موجود در این حوزه موجب افزایش قیمت کتاب نیز می‌شود، گفت: وقتی قیمت‌ها به ثبات لازم برسد می‌توان در یک برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای این حوزه، کارها و برنامه‌ها را دنبال کرد.

وی از ایجاد بازار کار به عنوان یکی از ضروریات این حوزه نام برد و افزود: کسانی که دست‌اندرکار این بازارند باید تحرک داشته باشند تا انگیزه و رغبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شود، زیرا تا وقتی بازار کار وجود ندارد، نوسازی و بهسازی دستگاه‌های این حوزه نیز فایده‌ای ندارد.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران قم با بیان این‌که در بخشی از این سند به راه‌اندازی شهرک‌های چاپ و نشر اشاره شده است، گفت: یکی از دلایل عدم استقبال از شهرک چاپ و نشر بازار کار است، اگر این صنعت از حالت بی‌ثباتی و رکود خارج شود رغبت تولیدکننده برای حضور در این شهرک‌ها به وجود می‌آید.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بند دیگر این سند درباره به كارگيري معيارها و استانداردهاي ملي و بين‌المللي به‌ويژه اصول ايمني، بهداشت و زيست محيطي در صنعت چاپ نیز توضیح داد: گاهی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در فاضلاب شهری، آب استفاده شده چاپخانه‌ها بدون تصفیه شدن به منابع زیرزمینی رسوخ پیدا می‌کند که در درازمدت موجب ایجاد آلودگی‌ در آب و خاک می‌شود.

محمودیان با بیان این‌که جلوگیری از این موضوع نیازمند آموزش به دست‌اندرکاران صنعت چاپ است، یادآور شد: آموزش استانداردها و اصول اولیه مدیریت یک چاپخانه می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات این حوزه بکاهد.

به گفته وی، برای تحقق این بند فعالان صنعت چاپ باید بدانند که می‌توان از فاضلاب‌های صنعتی این حوزه استفاده‌های خوب و مناسبی انجام داد.

محمودیان با بیان این‌که بخش عمده فاضلاب‌های صنعتی در بخش پیش از چاپ است، عنوان کرد: می‌توان این فاضلاب‌ها را جمع‌آوری کرد و پس از تصفیه، آب تصفیه شده را دوباره برای مجموعه مورد استفاده قرار داد.

وی در بخش دیگر سخنان خود استانداردسازی و تشویق به آموزش و یادگیری در صنعت چاپ را ضروری دانست و یادآور شد: انگیزه‌ها معمولا در سایه بازار پررونق ایجاد می‌شوند اما تا وقتی بازار این‌گونه است نمی‌توان آن‌ها را به تجهیز و ایمن‌سازی تشویق کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور مسوولان و سیاستگذاران بخش صنعتی و فرهنگی با به کارگیری بندهای مختلف این سند زمینه رشد و ارتقای صنعت چاپ کشور را رقم بزنند، زیرا این صنعت نیازمند توجه و بهسازی برای استمرار و ادامه فعالیت‌های خود است.

سند راهبردی صنعت چاپ کشور همزمان با روزهای برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد، این سند به عنوان قطب‌نماي نقشه راه مديريت در صنعت چاپ کشور به‌شمار می‌رود و قرار است کارها، برنامه‌ها و تصمیمات این حوزه به تناسب مفاد این سند اتخاذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها