یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
اقتصاد به صورت مختصرمفید بیان شد

چهاردهمین مجموعه مختصر مفید به انتشار کتاب«اقتصاد»اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،پارتا داسگوپتا،به عنوان مولف کتاب حاضر در اوت سال 2006 میلادی در کالج سنت جان کمبریج درباره کتاب «اقتصاد» نوشته است:«نگارش کتابی مختصر و مفید درباره‌ی علم اقتصاد با وجود آسانی دشوار نیز هست.آسان است چون همه ما به نوعی اقتصاد‌دانیم.برای مثال نیازی نیست کسی به ما توضیح دهد قیمت چیست،چون هر روز با انواع و اقسام قیمت‌ها سروکار داریم. »

مولف کتاب«تحقیقی بر رفاه و بدبختی»،در ادامه می‌نویسد: «ابتدا که طرح و نگارش این کتاب را نزد خود ترسیم می‌کردم، قصد ارایه‌ مروری کلی بر علم اقتصاد را در ذهن داشتم، به همان شکلی که در کتاب‌های درسی و نشریات معتبر اقتصادی دیده می‌شود. بااینکه هسته‌ی تحلیلی و تجربی علم اقتصاد طی ده‌ها سال قوی‌تر شده است، شیوه گزینش موضوعات در کتاب‌های درسی موجود نتوانست مرا راضی کند پس به ذهنم خطور کرد طرح اولیه‌ام را به کناری گذارم و به نقل استدلالی که ما اقتصاد‌دان‌ها برای درک جهان اجتماعی اطراف خود به کار می‌بندیم بپردازم.»

جعفر خیر‌خواهان،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی مشهد کار ترجمه فصول این کتاب در حوزه‌های تاریخ اقتصاد کلان،اعتماد و اجتماعات و نیز بازار‌ها را بر عهده داشته است. علم و فناوری به مثابه نهاد،خانوار و بنگاه و توسعه‌ی اقتصادی پایدار و نیز رفاه اجتماعی و دولت دموکراتیک نیز دیگر فصول این کتاب را تشکیل می‌دهد که توسط خیر‌خواهان ترجمه شده است.

در صفحه 135کتاب«اقتصاد»،که مبحث «علم و فناوری به مثابه‌ی نهاد» در آن گنجانده شده است،آمده است:«دانش نمونه اعلای یک کالای عمومی است.استفاده از دانش رقابت پذیر است(استفاده یک نفر از علم حسابان برای حل مساله مانع از استفاده‌ی دیگران از این علم نمی‌شود). دانش کالایی با دوام است ،چون یک دانش معین را می‌توان بار‌ها و بار‌ها استفاده کرد».

کتاب «اقتصاد»،از سوی نشر ماهی در 260 صفحه و با شمارگان هزار نسخه‌ و با قیمت10000 تومانی بهار امسال وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها