جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
جک ونس استاد آثار علمی تخیلی بی باکانه و نامانوس درگذشت

جک ونس، نویسنده آمریکایی که پرونده ای پر از داستان های خیالی ماجراجویانه و اسطوره ای دارد درگذشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، این نویسنده مطرح در هنگام مرگ 96 سال داشت.

او که آثارش را با موضوعی ماجراجویانه می نوشت، به خوبی با همه عناصر این ژانر مثل جزییات، غرابت و طنین احساس آشنا بود و چشم اندازهایی متهورانه با انرژی زیاد و به زبانی خلق می کرد که جاه طلبانه و گاه وهمناک بودند.

یکی از مهم ترین آثار وی مجموعه داستان کوتاه «زمین در حال مرگ» است که سال 1950 منتشر شد. این کتاب توصیفی درباره آینده نه چندان دوری است که در آن خورشید به آرامی رو به خاموشی می رود و تکنولوژی و جادو در کنار هم زیست می کنند.

حاصل زندگی ادبی او بسیار پربار بود و او در مجموع 60 عنوان کتاب منتشر کرد که برخی از آن‌ها با نام مستعار به بازار آمدند. از این میان 11 عنوان رمان معمایی بودند که سه عنوان آن‌ها با نام «الری کویین» منتشر شدند. او شماری از نخستین و شاید بهترین ماجراهای بین سیاره ای را نوشت. وی در کنار ادگار رایس بورو نخستین نویسندگان قرن بیستم بودند که این ژانر را خلق کردند و بعد لی برکت، فیلیپ خوزه فارمر و ادموند همیلتون به آن‌ها پیوستند. رمان «سیاره بزرگ» ونس که اول بار در سال 1952 در یک مجله منتشر شد، یکی از بهترین رمان ها در این نوع است.

این نویسنده که در سال 1937 پس از روی آوردن به کارهای مختلف وارد دانشگاه برکلی شد، به تحصیل در رشته فیزیک، روزنامه نگاری و زبان انگلیسی پرداخت و نخستین تجربه نویسندگی را با داستان کوتاهی که برای یکی از درس هایش نوشت تجربه کرد. این داستان کوتاه در ژانر علمی تخیلی بود. اوایل 1941 او راهی خدمت سربازی شد و در بندر پرل هارپر به خدمت پرداخت. چند روز پس از پایان سربازی او و بازگشتش به خانه، این بندر با حمله مرگبار ژاپنی ها روبه رو شد.

ونس پس از خدمت به دانشگاه بازگشت و در سال 1942 تحصیلاتش را به اتمام برد و به نیروی دریایی پیوست تا به عنوان دریانورد خدمت کند.

در سال 1946 او ازدواج کرد و با همسرش در خانه ای در اوکلند ساکن شد. این زوج تا آخر ازدواج طولانی مدتشان در همانجا ماندند. او سال 2009 با انتشار خاطراتش در کتابی با عنوان «این منم، جک ونس!» از تجربیات زندگی اش سخن گفته است.

جک ونس در اوایل دهه 80 به دلیل ابتلای به گلوکوما بینایی اش را از دست داد ، اما به نوشتن ادامه دارد و ابتدا با کمک همسرش و بعد با کمک کامپیوتر داستان هایش را نوشت.

او یکی از نویسندگانی بود که حاصل کارش بسیار زیاد بود و موفق شد تا برای آن ها سه بار جایزه هوگو، یک جایزه نبولا و یک جایزه جهان فانتزی را برای یک عمر دستاوردهای ادبی دریافت کند. جک ونس سال 1997 جایزه استاد بزرگی علمی تخیلی را از انجمن نویسندگان علمی تخیلی آمریکا دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها