یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
ُتنگ‌شیر: کتاب‌های روابط‌عمومی نیازمند تنوع و تکامل بیشترند

قربانعلی ُتنگ‌شیر، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران معتقد است، منابع و کتاب‌های روابط‌عمومی برای مدیران و کارشناسان این حوزه ناقص، کم و محدود بوده و نیازمند تنوع بیشتر در محتوا و موضوع است.-

مهندس قربانعلی ُتنگ‌شیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: کتاب‌های دانشگاهی ما در حوزه روابط عمومی معمولا کمتر از دیگر موضوع‌هاست و یکی از نیازهای اصلی این بخش به شمار می‌آید.

وی افزود: تا چندسال پیش دانشجویان این رشته کتاب‌ مرجعی برای تحصیلات خود نداشتند و اگر چه تلاش نویسندگان و کارشناسان در سال‌های اخیر خوب و مناسب بوده است اما هنوز هم نیازمند خلق آثار جدید و تازه هستیم.

تنگ‌شیر با بیان این‌که دانشگاه‌ها نیز به دلیل نیاز دانشجویان به سمت تولید کتاب‌های حوزه روابط‌عمومی هدایت شده‌اند، گفت: شروع فعالیت انجمن‌های روابط عمومی، سازمان‌ها و رشد روابط عمومی الکترونیک در کشور موجب پدید آمدن آثار جدیدی شده است که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز مخاطبان را پاسخ گوید.

مولف کتاب «از روابط عمومی چه می‌دانیم؟» در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: در کتاب‌‌های حوزه روابط‌عمومی در دو بخش کمی و کیفی باید نگرش اساسی صورت گیرد، زیرا دانشجویان منابع محدودی دارند و فقط از همان کتاب‌‌ها در دانشگاه‌ استفاده می‌‌کنند.

به گفته وی در حوزه کتاب‌های روابط‌عمومی چندان به روز نیستیم و باید در میان دانشگاه‌هایی که رشته روابط عمومی و روزنامه‌نگاری تدریس می‌‌کنند نوعی تعامل برای نگارش آثار جدید و مناسب ایجاد شود.

تنگ‌شیر همچنین درباره لزوم توجه مسوولان دولتی به رشته روابط‌عمومی توضیح داد: دولت باید به این رشته توجه ویژه‌ای داشته باشد و انجمن‌های فعال در این بخش را جدی بگیرد، انجمن‌هایی که می‌توانند با در اختیار داشتن کارشناسان و متخصصان این حوزه برای رشد و ارتقای این رشته گام‌های جدی بردارند.

نویسنده کتاب «تبلیغات و روابط عمومی» با بیان این‌که حمایت از استادان و فعالان این رشته می‌تواند به تخصصی‌تر شدن حوزه روابط‌عمومی و کتاب‌های این بخش منجر شود، یادآور شد: اعزام استادان این حوزه برای گذراندن دوره‌های مطالعاتی و پژوهشی به خارج از کشور، پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و پیش‌بینی رشته دکترا از عوامل رشد و ارتقای این رشته در کشور خواهد بود.

تنگ‌شیر روابط‌عمومی را یک هنر دانست و افزود: در دنیا جایگاه روابط عمومی بسیار بالا است و اکنون بیشتر قراردادهای علمی، فرهنگی، تجاری و هنری به همراهی کارشناسان روابط عمومی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در کتاب «از روابط عمومي چه مي‌دانيد؟» درباره اهميت فصل اخلاق در روابط عمومي صحبت کرده‌ و گفته‌ام امروز شفافيت بخش روابط عمومي با سازمان‌ها و رعايت صداق و اخلاق يكي از اصلي‌ترين مباحث روابط عمومي است.

به گفته تنگ‌شیر، تاريخچه روند شكل‌گيري روابط عمومي در ايران، تعريف روابط عمومي، مراكز آموزشي، انجمن‌هاي روابط عمومي، نشريات روابط عمومي، اصول روابط عمومي، روابط عمومي و ارتباط با رسانه‌ها، روابط عمومي و تبليغات، روابط عمومي الكترونيك و اخلاق در روابط عمومي از مباحث اصلي اين كتاب است.

وی همچنین درباره كتاب «تبلیغات در روابط عمومی» توضیح داد: این کتاب ابعاد مختلف تبليغات در روابط عمومي را بررسی کرده است، در این اثر به طور کلی اصول تبلیغات در روابط عمومی در چهل‌وپنج عنوان مطرح شده است.

تنگ‌شیر عنوان کرد: شرايط پيدايش روابط عمومي و تبليغات، افكار عمومي و تبليغات، اهميت انتخاب نام در تبليغات، مراحل پيشرفت تبليغات در ايران، اهميت تبليغات، وسايل تبليغاتي، طبقه‌بندي كالاها، اهداف تبليغات، در چه مواردي تبليغات اثر دارد؟، الگوي ارتباطات، انواع ارتباطات، هدف شما از تبليغ و بودجه تبليغات فصل‌هاي اصلي اين كتاب را دربرمی‌گیرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط