جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
نشر الکترونیک؛ استفاده بهتر از ظرفیت‌های صنعت نشر

نشر الکترونیک در سال‌های اخیر رشد بسیاری خوبی در عرصه‌های مختلف صنعت نشر کشور ما داشته است، به گونه‌ای که بخش عمد‌ه‌ای از ناشران به سمت تولید کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های صوتی و نرم‌‌افزارهایی برای‌ استفاده بهتر از ظرفیت‌های صنعت نشر رفته‌اند. امسال نیز برای نخستین‌بار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور نشر الکترونیک در فضایی اختصاصی بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر الکترونیک که امروز با ورود حجم گسترده دستگاه‌های کتابخوان و سخت‌افزارهای الکترونیکی جای خود را میان ملل مختلف باز کرده‌ است در ایران طرفداران محدودی دارند. در این میان کتاب‌های صوتی یا گویا با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند، به همین دلیل شرکت‌ها و موسسات مختلفی فعالیت‌های خود را به سمت تولید این آثار هدایت کرده‌اند.

کتاب‌هایی ارزان و به صرفه
سایت تولید کتاب گویا با عنوان «کتابناک» یکی از مجموعه‌هایی است که امسال برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده‌ است، رضا زمانی مدیر این سایت می‌گوید: شش سال است که در زمینه تولید کتاب فعالیت می‌کنیم و در این میان تلاش کرده‌ایم برای گسترش فرهنگ استفاده از نشر الکترونیک زمینه‌سازی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: به تازگی مجوز نشر الکترونیک خود را برای پروژه‌‌های تولید کتاب صوتی دریافت کرده‌ایم و بیش از هشت اثر را برای عرضه به بازار آماده انتشار داریم و چهار اثر دیگر نیز در دست تولید است که به زودی منتشر می‌شوند.

زمانی با بیان این‌که هزینه انتشار کتاب به صورت مکتوب و چاپی در دنیای امروز سخت و هزینه‌بر است، می‌افزاید: در سال‌های اخیر کمتر کسی وجود دارد که حاضر است سرمایه خود را در حوزه نشر مکتوب هزینه کند، زیرا دغدغه‌ها و پیچ و خم‌های این حوزه شامل چاپ، نشر، توزیع، انبارداری و... آن‌قدر زیاد است که کمتر کسی رغبت می‌کند در آن حضور داشته باشد. 

وی با بیان این‌که برای فعالیت‌های خود به سراغ نویسندگان می‌رویم، یادآور می‌شود: از ‌آنان می‌خواهیم که مجوز نشر کتاب‌های خود را در قالب الکترونیک و صوتی دریافت کنند تا آثار آن‌ها از مخاطبان گسترده و بیشتری برخوردار باشند، زیرا مخاطبان ترجیح می‌دهند کتاب‌های الکترونیکی را که ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند خریداری کنند.

هویتی مستقل
ناشران الکترونیک امسال در دو سالن مجزا پس از سالن نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دارند، سالن‌هایی که با حجم گسترده‌ای از فعالان حوزه‌های مختلف نشر الکترونیک روبه‌رو شده‌اند. آذر آنی، معاون بخش نشر الکترونیک در این‌باره می‌گوید: ناشران بخش الکترونیک امسال در 119 غرفه مجزا، حدود دو هزار و 428 اثر با موضوع‌های مختلف را به نمایش گذاشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: این ناشران امسال در فضایی به وسعت دو هزار و 200 مترمربع جدیدترین نرم‌افزارها و فناوری‌های خود را در حوزه نشر الکترونیک در معرض نمایش گذاشته‌اند و پیش از این هیچ وقت فضایی مجزا برای آنان در نظر گرفته نشده بود.

آنی با بیان این‌که ناشران الکترونیک امسال با هویتی مستقل در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند، می‌افزاید: این موضوع موجب می‌شود تا فعالان نشر الکترونیک با انگیزه خوبی در این حوزه فعالیت و محصولات بهتر و مناسب‌تری تولید کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع نرم‌افزارها و کتاب‌های ارایه شده در این بخش اشاره می‌کند و می‌گوید: این کتاب‌ها با موضوع‌های ادبی، هنری، مذهبی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، آموزشی و دانشگاهی هستند و در قالب‌های مختلف ارایه شده‌اند.

لزوم اطلاع‌رسانی گسترده
«موسسه فرهنگی لوح گسترش دنیای نرم‌افزار سینا» یکی دیگر از ناشران فعال حوزه نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب تهران است، ناصر خسروی، مدیرعامل این موسسه می‌گوید: بیش از 400 عنوان محصول چند‌رسانه‌ای شامل مجموعه آموزش دروس مدارس، مجموعه دروس دانشگاهی، مجموعه آموزشی مهندسی و عمومی، مجموعه‌های مذهبی و قرآنی به نمایشگاه آورده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مجموعه‌های شاخص این موسسه، مجموعه قرآنی حکیم رضوان است که شامل جامع‌ترین نرم‌افزار آموزش قرآن است که با صدای قاریان مختلف قرآن قرائت می‌شود، همچنین دعاهای مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر نمونه و ... را نیز در غرفه خود ارایه کرده‌ایم.

خسروی در بخش دیگر سخنان خود درباره اختصاص فضایی به ناشران الکترونیک می‌گوید: ما تا چند سال پیش حتی اجازه ورود به نمایشگاه کتاب را نداشتیم در حالی که بخش عمده آثار ما به حوزه نشر و کتاب مرتبط بود اما خوشبختانه این اقدام موجب شده است که ما نیز مخاطبان خود را در نمایشگاه کتاب پیدا کنیم. 

وی اظهار می‌کند: خوشبختانه جداسازی این بخش موجب شده است که برخی از کتابخانه‌ها که به دنبال مجموعه‌های الکترونیکی بودند به راحتی به سراغ ما بیایند و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گفته خسروی، تنها نکته‌ای که در این میان قرار دارد این است که برای این بخش تبلیغات خوب و مناسبی نشده و اطلاع‌رسانی درباره جداسازی این دو بخش به خوبی انجام نشده است و ضروری است که مسوولان برای دوره‌های آتی تمهیدات ویژه‌ای بیندیشند. 

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و حضور نشر الکترونیک برای نخستین‌بار نیز حرکتی است که بارقه‌های امید را در چشم و دل فعالان این حوزه روشن کرد تا شاید نگاه مستقل به این حوزه تا حدودی کاستی‌ها و محدودیت‌های موجود را برطرف کند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فردا 21 اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها