جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
فلامکی: برپايي نمایشگاه کتاب نيازمند مطالعات وسيع‌تر است

محمدمنصور فلامکی، مترجم، مولف و مدرس حوزه‌های معماری و شهرسازی و چهره ماندگار ایران در این رشته‌ها در سال 1389، با حضور در نمايشگاه كتاب گفت: «نمایشگاه كتاب با تلاش گروه‌هاي بسياري برپا مي‌شود،‌ ولي اين رويداد به مطالعه وسيع‌تري نياز دارد.» فلامکی همچنین از انتشار کتاب‌های جدید نشر «فضا» در ماه‌های آینده خبر داد.-

فلامکی‌محقق، مولف و مدرس دانشگاه درباره برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: من نتوانستم همه بخش‌های نمایشگاه را پی‌گیری کنم و بیشتر در بخش کتاب‌های دانشگاهی بودم. با وجود این اگر سازمان برگزار کننده نمایشگاه، مطالعات خود را برای برگزاری و سازماندهی از چند ماه قبل‌تر و با فرصت بیشتر شروع می‌کردند، بهتر می‌توانستند عمل کنند. 

وی افزود: در بخش ناشران دانشگاهی کتاب‌هایی دیدم که فوق دانشگاهی‌اند، اما بیشتر مخاطبان این بخش دیپلمه‌ها هستند که برای شرکت در کنکور کتاب‌های کمک درسی تهیه می‌کنند. برخی ناشران نیز کتاب‌هایی در سطح اطلاعات عمومی دارند؛ این دو گروه در یکجا جمع شده‌اند و این چندان مناسب نیست. 

مدیر موسسه فرهنگی، انتشاراتی فضا درباره کتاب‌های این نشر در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ‌نشر فضا برای نخستین بار است که در نمایشگاه شرکت می‌کند و ما صرفا حضور در نمایشگاه را تجربه کردیم. نشر فضا تاکنون 35 عنوان کتاب چاپ کرده است که برخی از آن‌ها اکنون نایابند و ما به دلیل نداشتن شرايط مطلوب در زمينه نشر، نتوانستیم این کتاب‌ها را تجدید چاپ کنیم و ناچار بوديم بودجه اندکمان را روی انتشار کتاب‌های جدیدتر بگذاریم. 

این چهره ماندگار معماری و شهرسازی در سال 1389 در ادامه با اشاره به موضوع اصلی فعالیت انتشاراتی فضا گفت: انتشاراتی فضا از همان بدو تاسیس تمام تلاشش را در حوزه شهرسازی، موسیقی و شعر و همچنین مطالعات بینارشته‌ای‌ در حوزه‌های معماری و شهرسازی صرف است. کتاب‌هایی هم که تاکنون منتشر کردیم با این موضوعات بوده‌اند. 

فلامکی گفت: به طور کلی کتاب‌های ما آثاری هستند که رويكردي میان رشته‌ای دارند. برخی از آن‌ها نیز مباحث مشخصی را پی ‌گیری می‌کنند؛ مانند کتاب‌های «معماری و موسیقی» و «موسیقی و شعر». این دو اثر موفق عمل کرده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند. البته برای انتشار این کتاب‌ها ما زمان و بودجه بسیاری نیز هزینه کردیم، به عنوان مثال کتاب «معماری و موسيقی» حاصل دو سال فعالیت يک گروه 45 نفره بود. 

وی افزود: نشر فضا همچنين پس از انتشار «معماری و موسيقی» به دنبال انتشار كتاب‌های ميان رشته‌ای و مطالعات بينارشته‌ای معماری با حوزه‌های ديگر بوده و در این راستا همایش‌هایی را برگزار و نشریات مختلفی را منتشر کردیم، اما هنوز حرف آخر را که همان انتشار کتاب باشد، نزده‌ایم. 

اين پژوهشگر اضافه كرد: در آینده‌ای نزدیک مخاطبان ما منتظر کتاب‌های «معماری و شعر»، «معماری و سينما»، «معماری و تئاتر»، «معماری و مجسمه سازی» و «معماری و رقص» باشند. کتاب «معماری و موسیقی» را نیز قرار است با یک بازنگری کلی و به روز کردن مطالب دوباره منتشر کنیم، چرا که  مربوط به ربع قرن پیش است. 

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به این نکته که فعالیت شخصی‌اش در حوزه‌های معماری و شهرسازی است، گفت:‌ معماری و شهرسازی برای من اهمیت بسیاری دارد. در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی هشت ساله، نخستین کتابی که نشر فضا چاپ کرد، اثری بود که نوسازی شهرهای تخریب شده را پس از جنگ جهانی بررسی می‌کرد. این کتاب را بهترین مولف‌های حوزه معماری و شهرسازی دنیا نوشته بودند. اين اثر می‌توانست در روند بازسازی شهرهای تخریب شده در جنگ تحمیلی موثر باشد. 

وی در پایان به همکاری نشر فضا با محققان و پژوهشگران این حوزه اشاره کرد و گفت: موسسه فرهنگی و انتشاراتی فضا هم‌اکنون به دنبال یافتن پژوهشگران، محققان و نویسندگانی است که بتوانند درباره موضوعات مورد نظر این موسسه کار فکری عمیق داشته باشند، تا بتواند کتاب‌های تخصصی بیشتری منتشر کند. همچنین یک انجمن علمی معماری و شهرسازی نیز که وابسته به وزارت علوم است، در موسسه فضا فعالیت می‌کند و انتشار کتاب‌های جدی و مهم در این حوزه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. این انجمن علمی در حدود 250 عضو دارد که اين اعضا از متخصصان حوزه‌های معماری، شهرسازی، جامعه‌شناسی، هنر و ادبیات هستند. 

محمد منصور فلامکی متولد سال 1313 در مشهد است. او فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در دانشگاه ونیز در سال 1341 و دارای مدرک تخصصی در شهرسازی فنی از دانشگاه میلان در سال 1347 و متخصص مرمت بناها و شهرهای تاریخی از دانشگاه رم در سال 1348 است. او هم‌اکنون استاد بازنشسته صاحب کرسی از دانشگاه تهران است و در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد نیز تدریس می‌کند.

فلامکی در سال 1389 به عنوان چهره ماندگار در رشته معماری و شهرسازی انتخاب شد. 

«حریم گذاری بر ثروت‌های فرهنگی ایران»، «تکنولوژی مرمت معماری»، «منشور آتن»، ریشه‌ها و گرایش‌های نظری معماری»، «گستره‌های معماری»‌و «پابلو پیکاسو» نام برخی تالیفات و ترجمه‌های منتشر شده محمد منصور فلامکی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها