یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۸
آیت‌الله مکارم شیرازی: این وحشیان آدم‌نما از هجوم افكار عمومى مسلمانان وحشت دارند

آیات عظام ناصر مكارم شیرازی، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی و جعفر سبحانی در محكومیت هتك حرمت مرقد مطهر حجر بن عدی به دست تروریست‌های تكفیری، بیانیه‌ صادر كردند.-

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌ به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله مكارم شيرازي، در این بیانیه آمده است: «بار دیگر فاجعه‌اى در جهان اسلام رخ داد و تروریست‌هاى تكفیرى به قبه و بارگاه صحابى بزرگ پیغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) و یار وفادار امیرمؤمنان على(علیه السلام)، حُجر بن عدى آن مرد زاهد و عابد و شجاع كه در برابر طغیان‌گران زمان خود از بنى‌امیه قیام كرد و در نقطه‌اى نزدیك دمشق به نام «مَرجِ العَذراء» به دست حاكمان بنى امیه شهید و در همانجا به خاك سپرده شد، حمله كرده و بارگاه او را ویران كردند و حتى قبر او را نیز نبش نمودند.»

در ادامه این بیانیه آمده است‌:‌ «این وحشیان آدم‌نما كه در تاریخ نمونه‌اى ندارند، نه بر زندگان رحم مى‌كنند، نه بر شهیدان به خاك خفته. و به یقین اگر قدرت پیدا كنند گنبد و بارگاه ملكوتى پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله) را نیز ویران خواهند كرد، همان‌گونه كه بارها تلویحاً یا تصریحاً گفته‌اند ولى از هجوم افكار عمومى مسلمانان وحشت دارند.»

آیت الله مكارم شیرازی تأكید كرده است:‌ «ما این جنایت بزرگ را شدیداً محكوم مى‌كنیم و هرگز جامعه اسلامى مخصوصاً شیعیان جهان آن را فراموش نخواهند كرد و قطعاً این جنایتكاران كوردل به سزاى اعمالشان به زودى خواهند رسید.و به حامیان آنها از دولتمردان تركیه و عربستان سعودى و قطر گرفته تا آمریكا و اسرائیل مى‌گوییم : شرمتان باد از این جنایات زشت و ضد بشرىِ كسانى كه شما از آنها حمایت مى‌كنید كه با هیچ یك از معیارهاى انسانیت سازگار نیست.»

در پایان این بیانیه آمده است:‌ «مى‌دانیم دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریكا و اسرائیل مى‌خواهند با تشویق كردن این جنایات، جنگ مذهبى و فرقه‌اى در میان مسلمین ایجاد كنند ولى به یقین با بیدارى اسلامى هرگز موفق نخواهند شد. إن‌شاءالله»

همچنین دو تن از مراجع عظام تقلید دیگر هم با صدور پیامی هتک حرمت به مراقد مطهر اصحاب رسول اکرم(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین(ع) را محکوم کردند.

متن پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم

وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ

هتک حرمت مرقد مطهر صحابی جلیل‌القدر حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و یاور باوفای حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام جناب حجربن عدی سلام الله علیه و یاران عظیم القدر ایشان در سوریه توسط جنایتکاران و دژخیمان موجب تأثر و تأسف شدید مسلمانان جهان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گردید.

«انالله و اناالیه راجعون

تعرّض به مقدسات مسلمانان و قبور مطهر بزرگان اسلام و بدن‌های پاکی که نشانه‌ بزرگی از حقانیت اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام است،‌ با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست و در نزد همه‌ مسلمانان محکوم و مطرود است. چطور می‌توان باور کرد که عده‌ای که چهره‌ اسلام عزیز را در جهان با خشونت معرفی کرده و بویی از اسلام و انسانیت نبرده‌اند و خود را موحّد و متعبّد معرفی کرده،خون صدها نفر از انسان‌های بی‌گناه، کودک و بزرگ و مرد و زن را با وحشیانه‌ترین وسایل وحشی‌گری به زمین بریزند و گردن حتّی نوجوانان را با شمشیر قطع کرده و آنها را در شبکه‌های ماهواره‌ای نشان دهند.

برای جهانیان روشن است که این افراد با کمک مستقیم بعضی از کشورهای مزدور منطقه و صهیونیزم و چراغ سبز سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشر، این جنایات را انجام می‌دهند و به جای آنکه امروز به داد مسلمانان مظلوم میانمار برسند، این چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند.

اینجانب از تمام علمای جهان اسلام و دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه اهل سنت و تشیع می‌خواهم که برای جلوگیری از این جنایات و آدم‌کشی‌ها که اعتبار مسلمانان را در جهان مخدوش کرده است چاره‌ای فوری بیاندیشند و اختلافات جزیی و سیاسی را کنار گذاشته و فقط به فکر اسلام و قرآن و آبروی این دین حنیف و آسمانی باشند که اگر فردا این کار انجام شود دیر است و موجب پشیمانی است. به داد اسلام برسید و مسلمانان را بار دیگر در جهان عزّت و آبرو دهید که آورنده‌ قرآن کریم پیامبر رحمة للعالمین از شما انتظاری جز این ندارد که ان تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ.

لطف‌الله صافی

22جمادی الثانی 1434 »

همچنین آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی با صدور بیانیه با محکومیت شدید این اقدام، از حکومت‌های اسلامی و علمای مسلمان خواستند تا با بسیج توده‌های مسلمان، مانع از تکرار این اقدامات تجاوزکارانه شوند.متن کامل ترجمه این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک وتعالی: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.

اما بعد ؛

باخبر شدیم که اعضای یک گروهک وهابی و تکفیری و کسانی که حرمتی برای خداوند، پیامبر اکرم(ص) و اصحاب آن حضرت قائل نیستند، به مرقد صحابی جلیل حجربن عدی تعدی کرده و با بازیچه قراردادن قبر شریف وی، این مکان را نبش کردند. این کار تجاوزی آشکار به مقدسات اسلامی محسوب می‏شود. 

ما از علمای اسلام در تمامی جهان اسلام می‏خواهیم که بشدت در مقابل این جنایتکاران بایستند؛ جنایتکارانی که در مقام حرف، مدعی تلاش برای اعتلای کلمه توحید، مبارزه با شرک و دفاع از صحابه هستند؛ اما در مقام عمل، به خود جرأت می دهند که به هتک حرمت و کرامت پیامبر اکرم(ص) و صحابه کرام آن حضرت ـ که خون خود را در راه نشر توحید و ریشه کن کردن شرک تقدیم کردند ـ بپردازند.
این جنایت و جنایاتی از این دست که پیش از این رخ داده است اقدامی خطرناک است که خدای ناکرده با اقداماتی خطرناک‏تر ادامه خواهد یافت؛ پس بر حکومت‏های اسلامی، علماء بزرگ مسلمان و امامان جمعه و جماعات واجب است که با بسیج توده های مسلمان، در مقابل این موج کینه توز و خطرناک بایستند.»

گفتنی است در پی جدیدترین جنایت تروریست‏های تکفیری در سوریه مبنی بر اقدام به تخريب و نبش قبر «حجربن عدی کندی» یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) و یاران خاص امیرالمؤمنین علی(ع)، یکی از شاهدان عینی این حادثه روایتی از این اقدام بیان کرد.

«احمد الخباز» از ساکنان حومه دمشق که شاهد عینی این فاجعه بود گفت: در روز حادثه تعداد زیادی از مخالفان مسلح دولت اسد با حالتی از غضب و دشمنی که سراسر وجودشان را گرفته بود، به مقبره این صحابی جلیل‌القدر حمله کردند.

وی ادامه داد: آن‌ها در حالی که مردم زیادی از ساکنان منطقه در حال مشاهده ماجرا بودند، شروع به تخریب و نبش قبر حجر کردند. تروریست‌ها پس از شکستن ضریح، شروع به حفر مقبره کردند و آنقدر زمین را کندند (به دلیل عمیق بودن مدفن) تا به پیکر مطهر حجر دست یافتند.

خباز اضافه کرد: در حالی که سایر شاهدان ماجرا، از این رفتار خشمگین و ناراحت بودند اما تروریست‌ها پس از خارج کردن پیکر مطهر حجر به جشن و پایکوبی بر سر مزار پرداختند. آن‌ها البته به پیکر مطهر جسارت نکردند ولی آن ربوده و با خود بردند.

همچنین به گفته دیگر شاهدان عینی، تروریست‌ها از مراسم جشن خود و نیز با قبر تخریب شده عکس یادگاری گرفتند و آن‌ها را در فضای مجازی منتشر کردند.

«حجر بن عدی کندی» در نوجوانى همراه برادرش «هانى بن عدى» به حضور پیامبر(ص) شرفیاب شد و به آیین اسلام گروید. پس از زمان اندکى که از مسلمانی او مى‌گذشت، پیامبر(ص) از دنیا رفت. وی در فتح شام یکى از سربازان فاتح بود و هم او بود که «مرج عذرا» را فتح کرد و در جنگ قادسیه هم شرکت داشت.

وی که در سه جنگ دوران خلافت علی(ع) در رکاب آن حضرت بود، در سال 51 یا 53 به دستور معاویه به شهادت رسید. مرقد اين صحابي بزرگ امام علي (ع) در منطقه «عدرا» در نزدیکی دمشق قرار دارد.

در کشورمان تاکنون کتاب‌های متعددی درباره شخصیت و سیره حجر بن عدی منتشر شده و همچنین در بسیاری از مکتوبات به جایگاه رفیع این صحابه گرامی رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) پرداخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها