چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
«تکیه دولت؛ از بودن و نبودن» با پژوهش قاسمخان به روزهای نمایشگاه می‌رسد

«تکیه دولت؛ از بودن و نبودن» پژوهش علیرضا قاسمخان از سوی انتشارات روزنه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب درباره تکیه دولت، بنای مشهور زمان ناصرالدین شاه است که در دوره پهلوی دوم تخریب شد.-

قاسمخان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پژوهش مفصلی درباره تکیه دولت، بنای معروف عصر ناصرالدین شاهی به سرانجام رسانده‌ام که در نمایشگاه کتاب تهران از سوی انتشارات روزنه به مخاطبان عرضه خواهد شد. 

وی افزود:‌ در این کتاب تاریخ این بنا، زیبایی‌شناسی معماری این بنا و همچنین تاثیرات آن بر حوزه‌هایی موسیقی و هنر نمایشی تعزیه بررسی شده است. 

این پژوهشگر در ادامه درباره منابع خود برای به سرانجام رساندن این پژوهش گفت: من در این کتاب به جز مقوله تاریخ‌نگاری به ارایه مستندات تصویری هم پرداخته‌ام. بر این اساس در این راه انواع سندها و عکس‌هایی را که از این بنای تاریخی باقیمانده و همچنین تمامی آن‌چه که در منابع مکتوب و شفاهی تاریخ معاصر درباره آن از دوره‌ صدور فرمان ساختش توسط ناصرالدین شاه تا روز صدور فرمان تخریب آن در سال 1325، وجود دارد، مطالعه کرده و مهم‌ترین آن‌ها را در این کتاب آورده‌ام. 

قاسمخان پژوهشگر، مستندساز و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون است. 

پیش‌تر مجموعه گفت‌وگوهای قاسمخان با تعدادی از کارشناسان حوزه‌های نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و معماری، چون فرزان سجودی، ناصر فکوهی، سیدمحمد بهشتی، مازیار اسلامی و محمد تهامی‌نژاد با عنوان «انسان، سینما و شهر» از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است. 

«آواز دریانوردان خلیج فارس» و «نواهای گمشده» از شاخص‌ترین فیلم‌های مستند قاسمخان است.

فیلم «طبقه سوم» به کارگردانی بیژن میرباقری نیز از  آثاری است که به تهیه‌کنندگی قاسمخان در سال 1389 اکران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط