چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
«انسان، سینما و شهر» منتشر می‌شود

کتاب «انسان، سینما و شهر» دربرگیرنده مجموعه گفت‌وگوهای علیرضا قاسمخان، پژوهشگر هنر و مستندساز، با تعدادی از کارشناسان حوزه‌های نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، و معماری است که به زودی منتشر می‌شود. به گفته این مولف، موضوع این گفت‌وگو‌ها درباره ارتباط بین پدیده‌های سینما و شهر با انسان و پژوهش‌های مردم‌شناسانه است.

قاسمخان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب ««انسان، سینما و شهر» متشکل از گفت‌وگوهای من با تعدادی از کارشناسان حوزه‌های نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، و معماری، چون فرزان سجودی، ناصر فکوهی، سیدمحمد بهشتی، مازیار اسلامی و محمد تهامی‌نژاد است. 

وی افزود: در این گفت‌وگوها رابطه اندیشه‌رزی میان تعریفی که از انسان در حیطه فلسفه‌های امروزی وجود دارد با سینما، به عنوان پدیده‌ای منحصر به فرد در تفسیر و حقیقت شناخت انسان امروز و شهر که محل حدوث و وقوف دو موضوع انسان و سینماست، طرح و بررسی‌ شده است. 

قاسمخان گفت: تدوین این کتاب در سال 1387 به پایان رسید، ولی مراحل چاپ آن تا به امروز متوقف مانده بود. به هر حال این کتاب به تازگی به چاپخانه رفته و در روزهای آتی از سوی انتشارات «روزنه» منتشر خواهد شد. 

این مستندساز درباره اثر تالیفی دیگرش نیز توضیح داد: از چند سال گذشته پژوهشی را درباره «تکیه دولت» آغاز کردم. حاصل این کتاب به تدوین کتابی با عنوان «تکیه دولت؛ از بودن و نبودن» منجر شد. من در این تحقیق از یک منظر تاریخی به این بنا توجه کرده و آن‌را از منظر معماری، تاثیرش بر موسیقی ایران و نمایش ایرانی مورد بررسی قرار دادم. 

قاسمخان درباره منابع پژوهش خود درباره تکیه دولت گفت: انواع سندها و عکس‌هایی که از این بنای تاریخی باقیمانده و همچنین تمامی آن‌چه که در منابع مکتوب و شفاهی تاریخ معاصر درباره آن از دوره‌ صدور فرمان ساختش توسط ناصرالدین شاه تا روز صدور فرمان تخریب آن در سال 1325، وجود دارد، بررسی شده است. مراحل تحقیق و نگارش این کتاب تمام شده و امیدوارم در سال آینده در روز جهانی موزه و یا میراث فرهنگی منتشر شود. این کتاب با همکاری میراث فرهنگی و انتشارات روزنه روانه کتابفروشی‌ها خواهد شد. 

علیرضا قاسمخان پژوهشگر، مستندساز و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون است. «آواز دریانوردان خلیج فارس» و «نواهای گمشده» از شاخص‌ترین فیلم‌های مستند قاسمخان است. 

فیلم «طبقه سوم» به کارگردانی بیژن میرباقری نیز از جمله آثاری است که به تهیه‌کنندگی قاسمخان در سال 1389 اکران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط