دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
دایرةالمعارفی کوچک برای دانشجویان تئاتر

کتاب «پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر» به شرح زندگی و کار هنری 50 کارگردان مشهور و تاثیرگذار تئاتر معاصر در جهان می‌پردازد. بسیاری از نام‌های معرفی شده در این کتاب باوجود شهرت و تاثیر بسیار آن‌ها بر تئاتر معاصر جهان، در ایران ناشناس مانده‌اند و مطالب این کتاب کمک شایانی به دانشجویان تئاتر خواهد کرد. این کتاب همچنین یک دایرةالمعارف کوچکی از سیستم‌های تئاتری معاصر جهان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در کتاب «پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر» همان‌طور که از عنوانش روشن است، مقاله‌هایی به قلم نویسندگان مختلف، درباره زندگی و نظریات تئاتری پنجاه کارگردان مشهور و نظریه‌پرداز تئاتر معاصر جهان، به همراه بررسی فلسفی و زیبایی‌شناختی نظریات و برخی از آثار آن‌ها، درج شده است. میتر و شفتسووا این مقاله‌ها را گردآوری و در قالب این کتاب منتشر کرده‌اند.
 
نویسندگان مقالات این کتاب از ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون هستند و عموم آن‌ها در معتبرترین دانشگاه‌ها و کالج‌های سراسر جهان چون کمبریج، بریستول، مینه‌سوتا و دیگر مراکزی از این دست، تدریس می‌کنند. 

برخی از کارگردانان معرفی شده در این کتاب از شهرت بسیاری برخوردارند. از میان این گروه می‌توان به «آندره آنتوان»، «آنتونن آرتو»، «برتولت برشت»، «کنستانتین استانیسلاوسکی»، «اروین پیسکاتور»، «یرژی گروتفسکی»، «پیتر بروک»، «وسوالد میرهولد»، «ولادیمیر دانچنکو»، «تادئوش کانتور»، «رابرت ویلسون»، «لی استراسبرگ» و «پیتر اشتاین» اشاره کرد. 

اما برخی دیگر از این هنرمندان با وجود شهرت و تاثیر آن‌ها بر تئاتر امروز جهان در ایران ناشناس مانده‌اند و یکی از ویژگی‌های مثبت این کتاب معرفی و تحلیل آثار این کارگردانان است. «تاداشی سوزوکی»، «روبر لوپاژ»، «پینا باش»، «لف دودین»، «سایمون مک برنی»، «دکلان دانلان» و «ایمونتاس نکروسیوس» نام برخی از این کارگردانان تئاتر است. 

همچنین مخاطب در این کتاب می‌تواند با تمامی سیستم‌های بازیگری و اجرا در تئاتر معاصر جهان آشنا شود. از این منظر این کتاب دایرةالمعارف کوچکی برای دانشجویان تئاتر است و می‌تواند به عنوان یک کتاب کاملا کاربردی، راهنمای آنان در تمرینات دانشگاهی‌شان باشد. 

در کلیه مقالات این کتاب، در راستای معرفی اجراهای کارگردانان مورد بحث، نام نمایشنامه‌های بسیاری نیز درج شده است. تعدادی از این نمایشنامه‌ها در ایران و به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند. بنابراین این کتاب می‌تواند منبع مناسبی در معرفی نمایشنامه‌های ترجمه نشده معاصر جهان، به مترجمان آثار نمایشی در ایران باشد. به هر حال کارگردانان مشهوری چون پیتر بروک، در دوره‌های مختلف زندگی، نمایشنامه‌هایی را به روی صحنه برده‌اند و ترجمه آن نمایشنامه‌ها می‌تواند مخاطب ایرانی را با سیر تحول و تطور آثار آن‌ها آشنا کند. 

کتاب با کمترین ایراد و اشکال ویرایشی منتشر شده و زبان آن نیز رسا و بدون ابهام است. این در صورتی است که بسیاری از کتاب‌های تئاتری و حتی نمایشنامه‌ها با اشکالات ویراستاری بسیار و همچنین نامفهوم بودن برخی از قسمت‌های ترجمه، منتشر شده‌اند.

پیشنهادی که می‌توان برای دومین انتشار این کتاب ارایه کرد در این است که در ابتدای معرفی هر کارگردان، تصویری از او آورده شود. به یقین دانشجویان و علاقه‌مندان تئاتر با چهره‌ بزرگانی چون برشت، آرتو، بروک و گروتفسکی آشنا هستند، اما همان‌طور که در ابتدا نیز بیان شد، برخی هنرمندان معرفی شده در این کتاب، در ایران گمنام هستند و آوردن عکسی از آن‌ها می‌تواند کمک شایانی در راستای تحقیقات و مطالعات بعدی و یا حتی یافتن فیلمی از اجراهای این کارگردانان، به مخاطبان باشد. 

کتاب «پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر» گردآوری و ویرایش، شومیت میتر و ماریا شفتسووا، با ترجمه محمد سپاهی و معصومه زمانی، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 467 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

این کتاب پنجمین جلد از مجموعه «تئاتر: نظریه و اجرا» است که زیر نظر علی اکبر علیزاد در انتشارات بیدگل منتشر می‌شود. 

از این مجموعه پیش‌تر کتاب‌هایی چون مجموعه مقالات « رویکردهایی به نظریه اجرا»، «9گفت‌وگو با روبرتو چولی درباب بداهه پردازی»، «تئاتر قانونگذار» و «شکسپیر معاصر ما» به چاپ رسیده است. 

از شومیت میتر، پیش‌تر کتاب «شناخت نظام‌های تئاتر» با ترجمه مشترک میترا علوی طلب و عبدالحسین مرتضوی در نشر قطره منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها