یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
دیجیتا‌ل‌سازی مناسب، استانداردسازی و زیرساخت فنی، چالش‌های دیجیتال‌سازی است

مریم کراری، رییس گروه کتابخانه و اسناد ملی دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کتابخانه‌ها در بحث دیجیتال‌‌سازی منابع خود با سه چالش اساسی؛ دیجیتال‌سازی مناسب، وضعیت استاندارد‌‌سازی این منابع و فراهم‌شدن زیر‌ساخت‌های فنی و نرم‌‌افزاری روبه رو هستند.-

کراری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: دیجیتال‌سازی در کتابخانه‌های کشور‌های بزرگ و پیشرفته به صورت یک نهضت دنبال می‌شود  و ما برای همگام شدن با دهکده جهانی بهتر است متولی مشخصی در حوزه دیجیتال‌سازی منابع داشته باشیم تا هر کتابخانه به صورت جداگانه متحمل هزینه‌های دیجیتال‌سازی منابع نشود.

وی با بیان این‌که بهتر است کنسرسیوم محتوای ملی در بخش دجیتال‌سازی منابع الکترونیک کتابخانه‌ها فعال شود، اظهار کرد: کنسرسیوم محتوای ملی هنوز وارد بحث دیجیال‌سازی منابع نشده اما وجود یک متولی مشخص مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌تواند شرایط دجیتال‌سازی منابع را بهتر فراهم کند.

رییس گروه کتابخانه و اسناد ملی دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: فعال‌شدن کنسرسیوم محتوای ملی در بخش دیجیتال‌سازی باعث می شود منابع کتابخانه‌ها تحت استاندارد‌های مشخص تولید، محتوا‌سازی و منتشر شود.

کراری با بین این‌که مهم‌ترین استاندار حقوق منبع دیجیتال پرمیس ( کاربرد حفاظت و حقوق منابع دیجیتال) است، گفت: باید فرهنگ دسترسی باز از سوی ناشران و مولفان ترویج شود؛ به عنوان مثال ،گوگل بوک با استفاده از حقوق مالکیت معنوی کتاب‌های الکترونیکی ناشران و نویسندگان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: تعدادی از صفحه‌های کتاب‌های پی دی اف ناشران و نویسندگان در گوگل بوک(googlebooks)به صورت رایگان دیده می شود و سایر صفحه‌های کتاب با دربرگرفتن هزینه‌ قابل مشاهده است و در پیش گرفتن این روش در ایران نیز می‌تواند نشر الکترونیک را تقویت کند.

کراری درباره حضور ناشران الکترونیک برای نخستین بار در بیست و ششمین نمیشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب امسال با توجه به گرانی کاغذ صدرصد استقبال می شود و در دنیای مجازی امروز که دسترسی به اینترنت از طریق وسایلی مانند تبلت، موبایل، لپ تاب، کامپیوتر و‌ایپد چند برابرشده، حضور کمیته نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب موفقیت آمیز خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط