یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
انتشار «ارزیابی تاثیرات اجتماعی» در بررسی اقدامات توسعه‌ای

کتاب «ارزیابی تاثیرات اجتماعی؛ سیاست‌‌ها، برنامه‌‌ها و طرح‌‌ها» اثر محمد فاضلی از سوی انتشارات تیسا به چاپ دوم رسید. این اثر شیوه‌های اقدامات توسعه‌ای و برایند آن‌ها را در عرصه‌های اجتماعی بررسی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب زمینه‌های پیدایش، مبانی نظری، روش‌شناسی انجام، فرصت‌ها و چالش‌های پیشروی ارزیابی تاثیرات اجتماعی(اتا) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. 

مولف کتاب در مقدمه اثر برای معرفی خطی مشی پژوهشی‌اش یادآوری کرده است که توسعه، واقعیتی چندبعدی و بی‌گمان محصور در دایره ارزش‌هاست. عاملانش مردم‌اند و گستره نیازمندی‌های واقعی همین مردم است که جهت و محتوای توسعه را تعیین می‌کند. در زمره مقولات کیفی است و «شهوت افزودن شاخص‌های کمی» گاه فریبی بیش نیست. غایت توسعه، شادی و شادی پیوستاری از بهره‌مندی مادی تا تعالی معنوی، تا عرفان، تا لذت پایبندی به ارزش‌های انسانی، تاریخی و فرهنگی است. توسعه، ریشه در سنت دارد؛ آن هم سنت به معنای شناختی آگاهانه از عناصر اصیل تاریخ، فرهنگ، محیط‌ زیست، دانش و احساس یک ملت و توسعه در خدمت ماست و نه ما قربانی بدل‌های کاذبی از آن. 

این کتاب، کوششی برای شرح و بسط این ایده و شناسایی ابزارهایی برای نیل به‌سوی چنین توسعه‌ای به شمار می‌آید. توسعه تا زمانی که با اهدافی کمی و برای رسیدن به سطوح بالاتر رشد اقتصادی تعریف می‌شد و ارقام نرخ رشد درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی و میزان سرمایه‌گذاری، تنها شاخص‌های سنجش توسعه بودند، به ابزارهای بسط‌یافته در علوم اقتصادی برای برآورد اثرات خود مجهز بود؛ لیکن قریب سه‌دهه است که با برداشت‌های متفاوتی از توسعه مواجه هستیم که معنای دیگری برای آن رقم زده‌اند، اگرچه هنوز عرصه جولان برداشت‌های صرفا اقتصادی از توسعه، وسیع است. 

کتاب «ارزیابی تاثیرات اجتماعی؛ سیاست‌‌ها، برنامه‌‌ها و طرح‌‌ها» نشان می‌دهد که اگر مفهومی انسانی ـ ‌اجتماعی‌تر از توسعه در طول سه‌دهه گذشته بسط یافته و دلالت‌های ناشی از این مفهوم جدید، دغدغه‌های دیگری برای تحلیل توسعه ایجاد کرده است، چگونه می‌توان ابزاری برای حرکت به‌سوی تحقق دلالت‌های این مفهوم جدید تدارک دید و فاصله وضع موجود را با آنچه مطلوب است، برآورد کرد. 

نوشتار حاضر در 9 فصل با عناوین «نگاه کل‌نگر به توسعه»، «توسعه شهری پایدار»، «ارزیابی تاثیرات اجتماعی چیست؟»، «آماده شدن بای اتا»، «اجرای مراحل ارزیابی: دامنه‌یابی»، «اجرای مراحل ارزیابی: داده‌ها و برآوردها»، «تعدیل، جبران و نظارت»، «ماهیت مشارکتی اتا» و «چالش‌ها و فرصت‌های توسعه اتا» تنظیم شده است.

دومین چاپ کتاب «ارزیابی تاثیرات اجتماعی؛ سیاست‌‌ها، برنامه‌‌ها و طرح‌‌ها» را انتشارات تیسا با شمارگان هزار نسخه در 372 صفحه به بهای 10 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها