دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
«بررسی مکاتب و روش‌های تفسیری» در گام دوم

جلد دوم کتاب «بررسی مکاتب و روش‌های تفسیری» به قلم علی‌اکبر بابایی و به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد. این اثر برای دانشجویان رشته تفسیر و علوم قرآنی و طلاب مفید خواهد بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده این کتاب معتقد است که «فهم» به عنوان مرتبه‌ای از معانی و معارف و احکام قرآن برای غیرپیامبر(ص) و امامان معصوم نیز امکان دارد و از این رو، ما به تدبر در قرآن و تفقه در آن و کوشش برای فهم معانی دقیق و غیر آشکار آن دعوت شده‌ایم. از دوران رسالت تاکنون نیز همواره میان مسلمانان کوشش برای تفسیر قرآن و فهم مرتبه‌ای از معانی غیرآشکار آن و بهره‌مندی بیشتر از معارف و هدایت‌های آن کاری پسندیده به شماره می‌آمده و دانش تفسیر، دانشی ارجمند بوده است.

بر اساس مطالب کتاب، «درباره تفسیر قرآن نیز همواره اختلاف نظرهایی بوده و هست. گروهی روش صحیح تفسیر را رجوع به پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) یا صحابه و تابعان و روایات و آثار تفسیری آنان دانسته و به مکتب تفسیری روایی محض گرویده‌اند. البته همه مفسران و کسانی که درصدد فهم و تبیین معانی قرآن برآمده‌اند، به جز دو دسته یاد شده، نوعی اجتهاد در تفسیر را جایز و نتیجه آن را معتبر و قابل دانسته و تفسیر آیات به گونه‌ای اجتهاد کرده‌اند، ولی در چگونگی اجتهاد در تفسیر آیات دیدگاه و روش واحدی نداشته‌اند.»
 
جلد دوم کتاب «بررسی مکاتب و روش‌های تفسیری» که در ادامه جلد نخست این کتاب با ویژگی‌های متن آموزشی برای مقطع تحصیلات تکمیلی تهیه شده، درصدد است با نقد اقسام مکتب و روش تفسیری اجتهادی، دانشجویان رشته تفسیر و علوم قرآنی و طلاب آموزش تخصصی تفسیر را با امتیازها و کاستی‌های اقسام مکتب و روش تفسیری اجتهادی و برخی کتاب‌های تفسیری معروف آن‌ها آگاه کرده، آنان را به سمت کامل‌ترین مکتب و روش تفسیری اجتهادی و روش صحیح تفسیر قرآن هدایت کند.

این کتاب در شش فصل «بررسی مکتب و روش تفسیری اجتهادی»، «بررسی مکتب و روش تفسیری اجتهادی قرآن به قرآن»، ‌«بررسی مکتب و روش تفسیری اجتهادی روایی»، «بررسی مکتب و روش تفسیری اجتهادی ادبی»، «بررسی مکتب و روش تفسیری اجتهادی علمی» و «بررسی مکتب و روش اجتهادی فلسفی» تهیه و تنظیم شده است.

چاپ نخست جلد دوم «بررسی مکاتب و روش‌های تفسیری» با شمارگان دو هزار نسخه، در 265 صفحه و به بهای 56 هزار ریال بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط