جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...


طرح نظریه‌ای در باب تولید نسبت به هرمنوتیک شلایرماخر
«قانونگذاری کاملی در باب امر زیبا» پیشاپیش نزد شلگل امری ضروری برای «تولد دوباره هنر» به نظر رسیده بود. وی دریافت که «در آنچه فلسفه هنری محسوب می‌شود یا فلسفه یا هنر یا هر و جایشان خالی است.» وی را مرور ولدمار که قبلاً از آن یاد کردیم اندیشه نظریه‌ای در باب تولید را طرح می‌کند. «این نظریه تشکل، این شناخت طبیعت تخیل و هنر، یقیناً باید علم مستقلی باشد.»
شلگل در کتابی که درباره لسینگ نوشته است این اندیشه را پیش می‌برد. وی این علم را، که «دانشنامه» می‌نامد و در کنار جدل جای می‌دهد، زیرمجموعه علم نقادی قرار می‌دهد. علم اخیر قرار است ارغنونی بشود برای ادبیات، تبیین، حفظ و حتی تولید. این علم با وجود ابهام زیادی که در آن وجود دارد، در کنار سایر عناصری که دارد، حاوی نظریه‌ای در باب تولید هم هست. علاوه بر این، خواهیم دید که بی‌همتایی ذاتی صورت علمی هرمنوتیک شلایرماخر، دقیقاً در به هم آمیختن نظریه‌ای در مورد بازتولید (بازآفرینی) با نظریه‌ای در باب تولید است. حلقه اتصال [به شلگل] و دلیل این که شلایرماخر از همان آغاز طرح این ضابطه‌مندی (رشته) را به عنوان نوعی بازسازیِ ساختنِ کل در سر می‌پخت حتی پیش از آن‌که با هیچ یک از کتاب‌های درسیِ مربوط هرمنوتیک آشنا شده باشد، در همین جا نهفته است.

صفحات 182 و 183/ دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ/ ویلهلم دیلتای/ ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی/ انتشارات ققنوس/ چاپ اول/ سال 1391/ 590 صفحه/ 32000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها