چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
مصحح شاهنامه فلورانس درگذشت

عزیزالله جوینی، شاهنامه‌پژوه، مصحح و نسخه‌شناس، که به دلیل خونریزی داخلی حدود سه روز در کما به سر برد، بامداد امروز (25 بهمن) در بیمارستان تهران کلینیک درگذشت. به گفته فرزند وي به احتمال زیاد پیکر این پژوهشگر فقید فردا در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شود. شاهنامه نسخه دست‌نویس موزه فلورانس به قلم جوینی تصحیح شده است.-

مازیار جوینی، به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ بودم ایشان حدود یک ماه پیش دچار خونریزی داخلی شدند و از هفته گذشته با وخیم‌شدن وضعیت جسمی در بیمارستان بستری شدند.

وی ادامه داد: خونریزی‌ داخلی دستگاه گوارشی ایشان سبب شد، همه ارگان‌های بدنشان دچار نارسایی شود و برهمین اساس پدرم حدود سه روز در کما کامل بود، که در نهایت بامداد امروز (25 بهمن) حدود ساعت 2 در گذشت.

جوینی افزود: کارهای اولیه مربوط به مراسم خاکسپاری ایشان در حال انجام است و مراسم فردا (26 بهمن) برگزار می‌شود. همچنین احتمال دارد ایشان را در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک بسپاریم.

وی یادآور شد: به احتمال زیاد مراسم تشییع پیکر ایشان نیز از در منزل انجام می‌شود، اما جزئیات بیشتر این مراسم متعاقبا اعلام خواهد شد.

عزیزالله جوینی متولد 1304، شاهنامه‌پژوه، محقق، مصحح و نسخه‌شناس بود.

تصحیح ترجمه فارسی «نهج‌البلاغه»، «فرهنگ مجموعه الفرس»، «فرهنگ مصادر‌اللغه عربی به فارسی»، گزیده «خمسه حکیم نظامی گنجوی» (همراه با شرح لغات و ترکیبات) و تصحیح «شاهنامه» براساس نسخه دست‌نویس موزه فلورانس(محرم 614) از آثار وی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط