دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
«گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» به مولفان سوژه مي‌دهد

نويسنده «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» گفت: اين اثر براي نخستين بار 62 شهيد توپخانه لشكر 8 نجف اشرف و شهر نجف آباد را معرفي‌ مي‌كند. اطلاعات اين كتاب مي‌تواند نقطه آغازي براي محققان و داستان‌نويسان حوزه دفاع‌مقدس باشد زيرا در اين كتاب از شهدايی سخن به ميان آمده كه كمتر مولفي به سراغ آن‌ها رفته است.-

حميدرضا زمانيان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره نگارش كتاب «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» اظهار كرد: اين اثر يادنامه و پاسداشت شهداي توپخانه لشكر 8 نجف اشرف و شهر نجف‌آباد است.

وي ادامه داد: در اين كتاب زندگينامه 62 شهيد آمده است و در ميان آن‌ها چهار شهيد شاخص همچون محمدرضا پوراسماعيلي، غلامرضا يزداني، مصطفي تقي‌جراح و محمدحسن مددي دیده می شوند.

زمانيان در پاسخ به اين سوال كه «براي نگارش اين اثر از چه منابعي بهره گرفته است؟» گفت: اطلاعات كتاب «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» بر اساس مصاحبه با همرزمان و خانواده شهيدان و اسناد بنياد شهيد و كنگره سرداران و دو هزار و پانصد شهيد نجف‌آباد است. گردآوري اين منابع علاوه بر پژوهش با تكيه بر تحقيقات ميداني بوده است.

وي ادامه داد: مطالـب اين كـتاب در سه فـصل گردآوري و تدوين شد. فصل نخست، به زندگي سرداران توپخانه لشكر 8 نجف اشرف و شهر نجف آباد مي‌پردازد. فصل دوم به زندگينامه شهيدان توپخانه این لشكر و شهر نجف آباد اشاره دارد و فصل آخر به معرفي ساير شـهیداني كه در يگان توپخانه خدمت مي‌كردند و سـپس به رسـته‌هاي ديگر رزمی رفتند، مي‌پردازد.

زمانيان درباره ويژگي اثر خود گفت: رفتار و اخلاق شهدا در اين كتاب محور اصلي قرار گرفته است. زيرا تلاش من در اين كتاب معرفي شهداست و تفاوت رفتار آن‌ها با ديگران در این اثر مطرح است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «به نظر شما پررنگ كردن ويژگي‌هاي شهدا باعث نمي‌شود مخاطب در خواندن كتاب با افرادي دست نبافتني روبه‌رو شود؟» توضيح داد: نه، زيرا اين ویژگی‌ها به صورت مستقيم بازگو نمي‌شوند و مخاطب با شرح زندگي شهدا به آن‌ها مي‌رسد، اما بايد قبول كرد شهدا رفتار متفاوتي نسبت به ديگر همرزمان خود داشته‌اند.

زمانيان درباره رسيدن به اطلاعات و افراد جديد در لابه‌لاي خاطرات همرزمان شهدا گفت: بله، اين اتفاق افتاد اما امكان معرفي آن‌ها در اين اثر وجود نداشت و كار تحقيق را براي تكميل اطلاعات سخت مي‌كرد. البته چهره‌ای كه بارها در خاطرات از وي نام برده شد سردار شهيد احمد كاظمي است.

وي درباره ميزان اطلاعات ارايه شده درباره هر شهيد در كتاب «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» اظهار كرد: حجم اطلاعات به مدارک واسناد به جاي مانده و سابقه حضور شهيد در جبهه‌های دفاع مقدس بستگی دارد. درباره برخي شهیدان فقط به اطلاعات اندکی رسيدم و درباره برخي به اطلاعات بیشتر، همين تناقض باعث شد تا براي ايجاد توازن در كتاب از برخی اطلاعات بكاهم.

زمانيان در پاسخ به اين سوال كه «در اين اثر غير از زندگینامه به چه مسايل ديگري درباره شهیدان پرداخته شده است؟» گفت: نود درصد كتاب به زندگينامه شهدا اختصاص دارد و ده درصد آن خاطرات شهدا و گزيده‌اي از وصيت‌نامهآن‌ها را در بر مي‌گيرد. در وصيت‌نامه‌ها موضوع‌هایی همچون چرايي حضور در جبهه‌های دفاع مقدس، توجه به ولايت‌مداري و ارزش‌ها و سفارشات شهدا دیده می‌شوند.

وي درباره زماني كه صرف نگارش كتاب «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين»كرده است توضيح داد: كار تحقيق اثر را از ده سال پيش شروع كردم. آن زمان دو سالي از حضورم در توپخانه لشكر 8 نجف اشرف مي‌گذشت و احساس دِينم به شهدا باعث شد تا به جمع‌آوري اطلاعات مربوط به آن‌ها روي بياورم. البته جمع‌آوري اطلاعات به صورت پيوسته نبود و تناقض در برخي اطلاعات باعث شد تا براي تایيد آن‌ها آن با خانواده شهدا گفت‌وگو كنيم.

زمانيان گفت: اين اثر نخستين كتابم با موضوع شهداست و اطلاعات آن مي‌تواند نقطه آغازي براي محققان و داستان‌نويسان حوزه دفاع‌مقدس باشد. زيرا در اين كتاب از شهدايی سخن به ميان آمده كه زندگي‌شان داراي جذابيت‌هاي بسيار است اما كمتر مولفي به سراغ آن‌ها رفته است.

وي درباره انتخاب عنوان «گل‌هاي سرخ، گلوله‌هاي آتشين» براي كتاب افزود: گل‌هاي سرخ به خون شهدا و گلوله‌هاي آتشين به عملكرد توپخانه لشكر 8 نجف اشرف اشاره دارد. اين اثر در 208 صفحه به نگارش درآمده و براي انتشار به كنگره سرداران و دو هزار و پانصد شهيد نجف آباد سپرده شده است. نشر ستارگان درخشان این کتاب را چاپ می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها