پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
راه اندازی سایت آموزش هیروگلیف مصری در کتابخانه اسکندریه

کتابخانه اسکندریه مصر درحال راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی جدید برای آموزش زبان هیروگلیفی است. این سایت قرار است سپتامبر سال آینده (2013) همزمان با یازدهمین گردهمایی بین‌المللی مصر‌شناسان راه‌اندازی شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه الیوم السابع، مدیر طرح‌های ویژه کتابخانه اسکندریه با اعلام این خبر گفت: این کتابخانه با همکاری جمعی از متخصصان زبان مصر باستان منابع علمی مورد نیاز برای راه‌اندازی این سایت را گردآوری کرده است. این مواد علمی به زبان انگلیسی هم ترجمه شده‌اند تا دایره بهره‌مندی از این سایت علاوه بر زبان‌ عربی به زبان انگلیسی هم گسترش یابد.

خالد عزب با اشاره به محتویات این سایت افزود: سایت آموزش هیروگلیف مصری بخش های مختلفی را شامل می‌شود. این سایت دربرگیرنده درس‌هایی است که مراحل تحول زبان مصر باستان را ارایه می‌کند و کاربران از طریق این دروس می‌توانند گام به گام با نحوه خواندن خط هیروگلیف آشنا شوند. در انتهای هر درس‌ هم تمرین‌هایی در نظر گرفته شده که کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها آموخته‌های خود را محک بزنند.

وی همچنین از فراهم کردن یک لغتنامه هیروگلیفی خبر داد و گفت: این لغتنامه که شامل تمامی علامت‌ها و کلمه‌های هیروگلیفی است در سایت آموزش هیروگلیف مصری قرار می‌گیرد تا پژوهشگران بتوانند به آسانی به تمام علامت‌های به کار رفته در خط هیروگلیف دسترسی داشته داشند.

خالد عزب این اقدام کتابخانه اسکندریه را در ادامه فعالیت‌های آن در گسترش پایگاه‌های تخصصی آموزش‌ خط‌های مختلف دانست و گفت پیش از این کتاب‌های «چگونه خط هیروگلیف را بخوانیم» و «خواندن رموز مایا» از سوی مرکز خطوط کتابخانه اسکندریه منتشر شده بود و راه‌اندازی این سایت‌ هم گامی تکمیلی در همین عرصه است.

خط هیروگلیف مصری را مصریان نخستین بار برای نوشتن مطالب خود ابداع کردند. خط هیروگلیف مصری‌ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نوشتن است و برخی از این نوشته‌ها به سه هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد. خط هیروگلیف در دوره ای که بیش از ۳۰۰۰ سال انجامید زبان نوشتاری مصری‌ها بود و کنده‌کاران و صنعتگران آن را در دیوار آرامگاه‌ها، ستون‌ها، تندیس‌ها، مهرها و ... به کار می‌بردند. دانستن خط و زبان هیروگلیف دریچه راه‌یابی به مصر باستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها