چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
فاضلی «روش تحقیق تصویری در علوم اجتماعی» را ترجمه کرد

نعمت‌الله فاضلی، نویسنده و استاد جامعه‌شناسی ترجمه کتابی از «استفان اسپنسر» با نام «روش تحقیق تصویری در علوم اجتماعی» را به پایان رسانده است. این اثر با تاکید بر جنبه‌های بصری تحقیقات اجتماعی، روش‌های علمی این حوزه را بازگو می‌کند.-

دکتر  فاضلی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره عنوان کرد: ترجمه این اثر را با همکاری دکتر مرتضی قلیچ به پایان رساندم و قرار است آن را مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به چاپ برساند.

وی از این اثر به عنوان راهنمای روش تحقق تصویری برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، ارتباطات، رسانه و هنر یاد کرد و گفت: این کتاب را انتشارات راتلج در سال 2011 به چاپ رسانده است. 

این محقق حوزه مردم‌نگاری با اشاره به این که این کتاب نخستین اثر در حوزه راهنمای روش تحقیق تصویری در ایران به شمار می‌آید، در تعریف تحقیق تصویری بیان کرد: روش‌تحقیق تصویری یعنی محققان از دوربین عکاسی، فیلمبرداری و همچنین شکل‌های گوناگون بصری مانند تصاویر آرشیوی، نقشه و فیلم‌های ویدئویی برای مطالعه زندگی اجتماعی شهری، جامعه و فرهنگ استفاده کنند.

مولف كتاب «مردم‌نگاري‌هاي سفر» درباره ویژگی اصلی این کتاب گفت: «روش تحقیق تصویری در علوم اجتماعی» به ما کمک می‌کند تحقیق را تنها در نوشتن مقاله، کتاب یا منوگراف محدود نکنیم و فیلم را هم تنها به عنوان سرگرمی، لذت و اطلاع‌رسانی نپنداریم بلکه بدانیم هم تحقیق می‌تواند جنبه بصری داشته باشد و هم تصویر می‌تواند کاربرد علمی بیابد.

فاضلی چگونگی استفاده از تصویر برای تحقیق و اشکال گوناگونی که امروز می‌‌توان به کمک تکنولوژی‌های جدید در تحقیقات تصویری از آن‌‌ها بهره برد را از مهمترین مباحث این اثر دانست و گفت: در این کتاب به بیان چند مطالعه موردی از کاربردهای تحقیقات روش‌های تصویری  پرداخته‌ و بیان کرده‌ام که چگونه می‌توان از ابزار تصویربرداری در تحقیقات عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی استفاده کرد. 

مترجم کتاب درباره ویژگی‌های این نوشتار گفت: تمامی امتیازاتی که برای فیلم، تصویر و عکس در نظر می‌گیریم در حوزه تحقیق تصویری نیز قابل تصورند، البته استفاده از دوربین برای شناخت و فهم جامعه، پدیده جدیدی نیست و از همان ابتدای پیدایش دوربین چنین بهره‌‌برداری از آن می‌شده است اما آن‌چه تازگی دارد ارایه راهنمای روش تحقیق تصویری به معنای راهنمایی چگونگی کاربرد روشمند و نظام‌مند تصویر در تحقیقات مختلف است که از بسیاری تجارب موجود در جهان کمک گرفته است.

نعمت‌الله فاضلي، دكتراي انسان‌شناسي از دانشگاه لندن، عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي تهران است كه بيشتر به حوزه «مطالعات فرهنگي» گرايش دارد.

از تاليفات اين محقق مي‌توان كتاب‌هاي «انسان‌شناسي ايراني»، «مردم‌نگاري‌هاي سفر»، «شناخت فرهنگ: مطالعاتي در وضع كنوني فرهنگ در ايران»، «رهيافتي فرهنگي به شناخت موانع توسعه علم و آموزش عالي در ايران»، «ادبيات از منظر فرهنگ»، «علم به مثابه نقد»، «تبيين فرهنگ: درآمدي بر انسان‌شناسي فرهنگي معاصر»، «يونسكو» و «اسلام و جنسيت» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها