ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
هماوایی ادیان در رویارویی با سه فرایند دگرگونساز، مبتنی بر تلقی و تعریفی است از دین که ارائه خواهد شد. لیکن پیش از آن لازم است یادآوری شود که تعاریف به طور کلی تقلیلدهنده واقعیتند؛ تجمیع میکنند و از تفصیل و تمایز موجود در واقعیت میکاهند و با ترکیز بر وجوه شبه به جای تفارقات، ذهن را به جانب همسانسازی و همسانبینی هرچه بیشتر امور عینی سوق میدهند. با این همه، آنها برای تأملات تبیینی در همین واقعیت متکثر و تعمیم نتایج و افزایش توان پیشبینی و مداخله در امور، به شدت مورد نیازند.
دین را هم بر حسب این که «چیست؟» میتوان تعریف کرد: هم بر حسب آنکه «چه میکند؟» و هم با این ملاحظه که «به دنبال چیست؟». تعاریف ماهوی محدودیت بخشند و به همین خاطر از جامعیت و شمولیتبخشی کافی برخوردار نیستند؛ در مقابل، تعاریف کارکردی دچار جامعیت و فراگیری مفرطند و برخصوصیتی اتکا دارند که ممکن است انواع بس مغایری را زیر چتر واحدی گرد آورند. تعاریف غایی اما هم از جامعیت کافی و هم از مانعیت لازم برخوردارند. تأکید بر غایات، ادیان را به هم نزدیک میسازد و در عین حال مایز مهم دین از غیر دین میگردد.
صفحات 124 و 125/ دین و همزیستی مسالمتآمیز/ دکتر یونس نوربخش/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز مطالعات بینالملل دینی دانشگاه تهران/ چاپ اول/ سال 1391/ 320 صفحه/ 7000 تومان
نظر شما