دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
نردبان صعود بازار کتاب کودک و نوجوان را پر رونق کرد

نخستین هفته‌ آذر انتشار ۲۹۶ عنوان کتاب را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشت. صعود تعداد عنوان‌های کتاب‌های این حوزه در این هفته به سبب فعال شدن ناشران شهرهای دیگر کشورمان است که توانستند تا حدودی مقابل ناشران پایتخت عرض اندام کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین هفته آذر انتشار ۲۹۶  عنوان کتاب را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشت. با چاپ این تعداد کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان، کتاب‌های این حوزه جایگاه خود را در میان سایر حوزه‌ها بازیافتند. در این هفته فقط کتاب‌های آموزشی و کمک درسی با ۳۱۵ عنوان، بالاتر از کتاب‌های کودکان و نوجوانان بودند و کتاب‌های علوم عملی هم با ۲۰۴ عنوان در رده‌ سوم این هفته جای داشتند.

ترجمه ۵ پله پیش و پس!

از میان ۲۹۶ عنوان کتاب این هفته ۵۰ عنوان ترجمه بودند و ۲۴۶ عنوان تالیف. نسبت ترجمه به تالیف در این آمار یک به ۵ است، ولی همچنان اسب ترجمه در میدان فروش جلوتر از سمند تالیف است! بسیاری از کتاب‌های ترجمه که بیش‌تر آن‌ها در ژانر وحشت هستند، بازار را در قبضه خود دارند. چاپ ۲۴۶ عنوان کتاب تالیفی نشان از این دارد که مسوولان این حوزه به دنبال بهبود اوضاع تالیف هستند و با حمایت‌های خود سعی در به چنگ آوردن بازار فروش دارند.

جدال چاپی‌ها برنده‌ای از جنس تجدید داشت!

این هفته روند چاپ به شکل عادی خود بازگشت و باز هم تجدید چاپی‌ها از چاپ اولی‌ها پیش افتادند. ۱۸۳ عنوان کتاب تجدید چاپی‌ در کنار ۱۱۳ عنوان کتابی که برای نخستین بار منتشر شدند، قرار گرفتند! این در حالی است که در هفته گذشته، برای نخستین بار در ماه‌های اخیر کتاب‌های چاپ نخست از کتاب‌های تجدید چاپی پیش افتاده بودند.

شهرستانی‌ها در راه رسیدن به تهران!

ناشران شهر‌های دیگر کشور، پس از مدت‌ها حرکتی عظیم انجام دادند. این ناشران در کنار ناشران پایتخت که ۱۸۲ عنوان کتاب منتشر کرده بودند، ۱۱۴ عنوان کتاب به چاپ رساندند تا بازار کتاب کودک و نوجوان در شهرهای دیگر کشور هم رونق یابد. هفته پیش که ۱۹۶ کتاب برای کودکان منتشر شده بود،‌ سهم ناشران شهرستان‌ها فقط ۳۴ عنوان بود. این ناشران با چاپ ۱۱۴ عنوان کتاب در این هفته نشان دادند که‌ می‌توانند هم تراز با تهرانی‌ها کتاب چاپ کنند.

میانگین‌ها در تراز!

به طور متوسط میانگین شمارگان کتاب‌ها از سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ عنوان تغییر پذیر بوده است، ولی در هفته جاری این میانگین شکل دیگری داشت و چهار هزار و ۷۹۲ عنوان بود.
 
میانگین صفحات کتاب‌های این هفته،  ۴۹ صفحه بود که رقمی متوسط است. میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان در ماه‌های اخیر بسیار متغیر بوده و از ۴۰ تا بیش از ۸۰ صفحه را در آمار متوسط شمارگان کتاب ثبت کرده است. 

ترین‌ها!

ارزان‌ترین کتاب این هفته کتاب «هزار رنگ زیبا» بود که ۵۰۰ تومان بها داشت. در مقابل «هزار رنگ زیبا»، «قصه‌های هزار و یک شب» نشر پیدایش، با ۱۵ هزار تومان بها، گران‌ترین کتاب‌ این هفته بازار نشر به شمار می‌آید.

بیشترین نوبت چاپ نیز برای کتاب‌های این هفته کتاب «آیه‌ها و نقاشی‌ها» اثر محمدمهدی طباطبایی بود که برای پنجاه و هفتمین بار طعم انتشار را چشید. 

بیشترین شمارگان و کمترین شمارگان این هفته، به ترتیب مربوط به دو کتاب «نقاشی سلامت دهان و دندان» و «الضحی ۲» بود که به ترتیب در 100 هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شدند.

پرورق‌ترین کتاب این هفته «قصه‌های هزار و یک شب» بود که عنوان گران‌ترین کتاب هفته را نیز از آن خود کرده بود. این کتاب ۶۰۰ صفحه دارد. در مقابل کتاب «کیم ایسلندی باغیشدا»  با ۱۰ صفحه لاغرترین کتاب هفته نخست آذر 1391 بود.

بیش‌فعالان هفته!

در بخش کتاب‌های تالیفی، ستوده مشتاقی و محسن کیمیایی‌‌فر هر کدام با ۱۶ عنوان، از پرکارترین نویسندگان این هفته لقب گرفتند. در مقابل، کمال سید، با ۶ عنوان ترجمه،‌ پرچمدار مترجمان فعال این هفته بود.

نشر «براق» با ۱۶ عنوان کتاب چاپ نخست نیز فعال‌ترین ناشر در نخستین هفته آخرین ماه پاییز  بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط