شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
پیشی گرفتن ترجمه بر تالیف در کتاب‌های کودک و نوجوان

هفته‌ای که گذشت، با انتشار ۱۹۶ کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان همراه بود. از این میان ۱۳۶ عنوان تالیف و ۶۰ عنوان ترجمه بودند. میانگین صفحات این کتاب‌ها نیز به ۵۲ صفحه رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سومین هفته از آبان سال 1391 در مجموع ۱۹۶ کتاب برای کودکان و نوجونان منتشر شد.

تالیف و ترجمه 

این هفته این میان ۱۹۶ کتاب هفته، ۱۳۶ عنوان تالیف و ۶۰ عنوان ترجمه بودند. تعداد کتاب‌های ترجمه در مقایسه با هفته‌های گذشته رشد چشمگیری داشت و این هفته تعداد کتاب‌های ترجمه نیمی از کتاب‌های تالیفی بودند. طبق آمار کارشناسان این حوزه، کتاب‌های ترجمه هم این روزها مخاطبان بیشتری را جذب کرده‌اند. 

معجزه در چاپ!

کتاب‌های چاپ نخست این هفته شگفتی آفریدند و پس از مدت‌ها تعقیب تجدید چاپی‌ها از آن‌ها جلو زدند. ۱۱۹ کتاب چاپ نخست در کنار ۷۷ کتاب تجدید چاپی در هفته گذشته برای بچه‌ها منتشر شد. در هفته‌های گذشته تجدید چاپی‌ها همواره از چاپ اولی‌ها پیش بودند که همواره دلایل مختلفی برای این برتری وجود داشت. 

تهران پایتخت کتاب‌های کودک و نوجوان 

از میان ۱۹۶ کتابی که هفته گذشته برای کودکان و نوجوانان سراسر کشور به چاپ رسید، ۱۶۲ عنوان سهم پایتخت‌نشینان بود و ناشران شهرهای دیگر کشور تنها ۳۴ عنوان کتاب برای بچه‌ها چاپ کردند. پیش بودن ناشران تهرانی از ناشران شهرهای دیگر، نشان از تمرکز بیشتر ناشران در پایتخت دارد. ناشران پایتخت در تمامی حوزه‌های چاپ از ناشران شهرهای دیگر پیش هستند و ناشران شهرستانی فقط در بخش کتاب‌های دینی توانسته‌اند همپای ناشران تهرانی قدم بردارند.

سقوط رو به بالا!

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان در این هفته صعود چشمگیری داشت و به چهار هزار و ۴۰۲ جلد رسید. به طور متوسط در ماه‌های اخیر میانگین شمارگان کتاب همواره میان سه تا سه هزار و ۵۰۰ جلد متغیر بوده است. این میانگین در ماه‌های اخیر پس از افزایش بهای کاغذ، همچون سایر متغیرها کاهش پیدا کرد و به زیر سه هزار جلد رسید. کنار افزایش شمارگان متوسط، میانگین صفحات کاهش ۱۷ صفحه‌ای را نسبت به دو هفته قبل تجربه کرد. ۵۲ صفحه، میانگین صفحات کتاب‌های این هفته بود. 

ترین‌ها!

ارزان‌ترین کتاب این هفته « نقاشی سلامت دهان و دندان» از ندا معیری بود که  ۴۰۰ تومان قیمت داشت. در مقابل «دایره‌المعارف علوم و فناوری» نوشته «فرانسوا ولاس»، با بهای ۱۵ هزار تومان، گران‌ترین کتاب این هفته لقب گرفت.

بیش‌ترین نوبت چاپ کتاب‌های این هفته، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مرزبان نامه» نوشته مهدی آذر یزدی است که برای بار پنجاه و یکم به زیر چاپ رفت. این کتاب از سوی نشر امیرکبیر منتشر شد.

کتاب «نقاشی سلامت دهان و دندان» در کنار ارزان‌ترین کتاب هفته، بیشترین شمارگان را نیز از آن خود کرد. این کتاب با ۱۰۰ هزار نسخه، بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های این هفته را به خود اختصاص داد. کمترین شمارگان کتاب‌های هفته نیز با یک هزار نسخه، مربوط به کتاب « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از آثار شیخ عطار» بود.

چاق‌ترین کتاب هفته، با ۴۳۲ صفحه «گنجینه دانش نوجوان» از زرین‌تاج مهین‌پور بود که از سوی نشر قاضی به چاپ رسید و لاغر‌ترین کتاب هفته، با ۱۰ صفحه، «گوش‌های من» نوشته «ترزا لارنس» بود.

بیش‌فعالان هفته!

ابوالفضل هادی‌منش، این هفته با ۱۸ کتاب تالیفی، فعال‌ترین نویسنده هفته و سحر قدس شریفی با ۱۲ عنوان ترجمه پرکارترین مترجم بودند.

انتشارات «حدیث نینوا» با ۱۸ عنوان کتاب نیز بیش‌ترین کتاب‌های چاپ اول هفته را منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط