سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
نيازمند تاليف كتاب‌هايی برای تقويت پشتوانه نظری شبكه‌های ماهواره‌اي هستيم

سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده معتقد است، جمع‌آوري ماهواره بايد در سطح جامعه پشتوانه نظري داشته باشد و بايد تاثيرات فرهنگي آن روي نهادهاي مختلف جامعه تشريح شود تا قانون ممنوعيت استفاده از آن را اجرايي کند. وي مي‌گويد بايد كتاب‌هايي براي تقويت پشتوانه نظري اين موضوع تاليف شود.

خلیل‌زاده يكي از مولفان كتاب حاضر درباره ضرورت تاليف اين اثر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: امروزه بحث‌هاي ويژه ماهواره در سطح جامعه مطرح مي‌شود و كشور با آن درگير است. از يك سو صدا و سيماي جمهوري اسلامي بخشي از برنامه‌هاي خود را از ماهواره مي‌گيرد و از سوي ديگر بخشي از مردم نيز از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده مي‌كنند.
 
وي ادامه داد: كتاب حاضر ابعاد فرهنگي و حقوقي اين موضوعات را بررسي مي‌كند. به طور مثال ما در كشورمان قانون ممنوعيت استفاده از ماهواره را داريم كه به دليل اين‌كه جامعه‌پذير نشده و پشتوانه نظري و علمي ندارد، رعايت نمي‌شود. 

مولف كتاب «ديپلماسي رسانه‌اي» با اشاره به نبود منابع كافي در اين حوزه اضافه كرد: متاسفانه در اين حوزه تنها چندين مقاله به صورت پراكنده نوشته شده و به صورت مستقيم به موضوع پرداخته نشده است. 

وي افزود: جمع‌آوري ماهواره بايد در سطح جامعه پشتوانه نظري داشته باشد و بايد تاثيرات فرهنگي آن بر نهادهاي مختلف جامعه تشريح شود تا قانون ممنوعيت استفاده از آن بتواند اجرايي شود در غير اين صورت و تنها وضع چنين قانوني تاثيرگذار نخواهد بود.

وي همچنين گفت: البته بررسي مسايل حقوقي نيز بخشي از اين موضوع است؛ به طور مثال زماني كه كشوري يك شبکه ماهواره‌ای تاسيس مي‌كند و برخي از شبكه‌هاي آن را براي مخاطبان كشورش مسدود مي‌كند اما همان برنامه را براي كشورهاي ديگر ارسال مي‌كند اين موضوع بعد حقوقي دارد و قابل پيگيري است. 

خليل‌زاده ادامه داد: پخش برنامه‌هايي از برخي شبكه‌هاي ماهواره‌ای كه منجر به از هم پاشيدن خانواده‌ها مي‌شود نيازمند پيگيري حقوقي است چراكه خانواده نهاد اجتماعي مهمي براي ماست.
 
وي با بيان اين‌كه مباحث مرتبط به سياست‌گذاري در شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز يكي ديگر از مباحث اصلي كتاب است، گفت: نحوه مقابله با برنامه‌هاي ماهواره‌اي يكي ديگر از مباحث اصلي است؛ از يك سو بايد موضوع قانون‌گذاري را پيگيري كرد و از سوي ديگر بايد سواد رسانه‌اي مخاطبان را افزایش داد.
 
اين مولف حوزه رسانه تاكيد كرد: بايد مخاطب را واكسينه كرد و اين كار از طريق آگاهي‌بخشي توسط رسانه‌هاي صوتي و تصويري محقق مي‌شود. مخاطب نبايد تنها مصرف‌كننده باشد.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه مخاطبان اصلي كتاب چه كساني هستند عنوان كرد: مخاطبان اصلي، نخبگان جامعه و نيز سياست‌گذاران حوزه فرهنگي و مديران صدا و سيما هستند. ما در بحث انتقال پيام از رسانه‌هاي تصويري ضعف داريم و بايد روي اين موضوع كار كنيم. امروزه دريافت برنامه‌هاي ماهواره‌اي از طريق اينترنت نيز محقق شده اما صدا و سيما روي رسانه‌هاي ديجيتال و اينترنت كار فرهنگي انجام داده تا از آسيب‌هاي ممكن جلوگيري كند، بايد برای ساير موضوعا‌ت مانند شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز فرهنگ‌سازي كرد.
 
خليل‌زاده در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اعمال تغييرات در ويرايش‌هاي بعدي كتاب گفت: مسلماً هيچ اثري بدون ضعف نيست و از آنجا كه اين كتاب براي نخستين بار از بعد فرهنگي و حقوقي به موضوع شبكه‌هاي ماهواره‌اي پرداخته كار نو و تازه‌اي است، بنابراين مباحث آن نيز نيازمند تحقيق و پژوهش بيشتري است. 

وي افزود: اين يك اثر اوليه است و اميدوارم كارهاي بيشتري با اين موضوع منتشر شود اما از آنجا كه تا كنون اثري با اين ديدگاه علمي و نظري تاليف نشده چاپ اين كتاب را نقطه آغازي براي پژوهش بيشتر در اين بخش مي‌دانم. 

وي يادآور شد: ما در اين بخش نظريه‌پردازهاي زيادي داريم كه متاسفانه هنوز وارد كار نشده‌اند و مسوولان فرهنگي موظفند در اين راه قدم گذارند و سياست‌هاي تشويقي را براي چاپ كتاب‌هاي بيشتر در اين حوزه به كار گيرند. 

مولف كتاب «ديپلماسي رسانه‌اي» همچنين گفت: اين كتاب با نگاه مثبت مسوول دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر شده است. 

کتاب «شبکه‌های ماهواره‌ای؛ نگاهی به ابعاد فرهنگی و حقوقی» نوشته حسین مهربانی‌فر و سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده به تازگي از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

اين كتاب در 216 صفحه با شمارگان هزار و 500  نسخه و بهاي 3500 تومان به بازار آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها