دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
بزرگداشت علامه عسکری برگزار می‌شود

پنجشنبه (30 شهریور) مصادف است با پنجمین سالگرد درگذشت علامه سیدمرتضی عسکری، محقق حوزه تاریخ اسلام و موسس دانشکده اصول‌الدین در قم که موفق شد آثار متعددی را به زبان عربی تقریر و مشی پژوهشی غنی را پایه‌گذاری کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی دانشکده اصول‌الدین، مراسم پنجمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه سیدمرتضی عسکری(ره) روز سی‌ام شهریورماه سال جاری در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود. 

علامه سیدمرتضی عسکری سال 1293هجری شمسی متولد شد و سال 1375 به دستور مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دانشکده اصول‌الدین را در قم بنیان نهاد. 

این محقق تاریخ اسلام کتاب‌های بسیاری درباره حوادث صدر اسلام نگاشت و ناگفته‌های فراوانی را از آن روزگار بیان کرد. کتاب «نقش ائمه در احیای دین» و کتاب‌های «عبدالله بن سباء؛ افسانه یا واقعیت» و «یکصد و پنجاه صحابی ساختگی» از آن آثار او محسوب می‌شوند. 

روش علامه عسکری در بیان مطالب تاریخی مبتنی بر حفظ وحدت مسلمانان با تاکید بر حقانیت تشیع بود. او در این زمینه گفته است: «هر تحقیقى براى نگارش یك تاریخ صحیح از صدر اسلام (یعنى از آغاز دعوت تا پایان عصر ائمه) و به‌ویژه شكل‏گیرى تشیع و مكتب اهل بیت(ع) به یك گردنه‏اى از احادیث و روایات مشهور و مقبول در نزد قاطبه مسلمان‌ها و مورخان و سیره‏نویسان و محدثان مى‏رسید كه این روایات از نظر من اعتبار و علمیت و استناد لازم را نداشتند و از یك دست تحریف‌گر در تاریخ اسلام خبر مى‏دادند؛ دستى كه مكتب اهل بیت(ع) را به حاشیه رانده بود.» 

علامه سیدمرتضی عسکری، پس از نزدیک به یک قرن تلاش علمی در حوزه تاریخ اسلام و کوشش در راه شناساندن چهره زیبای اسلام در مناطق مختلف جهان، شهریور ماه سال 1386 دارفانی را وداع گفت. 

این محقق تاریخ اسلام با تاسیس دانشکده اصول‌الدین در قم، در پی تربیت شاگردانی بود که با تعمق در دین، بتوانند مسایل روز دنیا را در قالب دین ببرند و به حل معضلات آن بپردازند. امروز که دشمنان اسلام و شبکه مخرب صهیونیستی، چهره نازیبای خود را در حمایت از ساخت فیلم موهن به نبی مکرم اسلام بیش از پیش به نمایش گذارده‌اند، آشنایی با روش علامه عسکری در مواجهه با مخالفان که دفاع مستدل توام با حفظ ادب و کرامت انسانی ـ مسلمانی است، می‌تواند کاربرد بسیاری داشته باشد. 

مراسم پنجمین سالگرد علامه عسکری با حضور جمعی از علما و مراجع تقلید، طلاب دینی و اقشار گوناگون مردم پنجشنبه (30 شهریور) پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط