ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
از مسایلی که جمعی از خردهگیران در زمینه ادیان مطرح میکنند آن است که معمولاً در هر دین آسمانی سخن از معجزه به میان میآید و داستانهایی درباره آنها و پیشوایان دین بیان میشود که برخلاف عادت است و مردم معمولی از آوردن آن ناتوانند، و اصولاً معنای معجزه هم همین است که پیامبران برای اثبات حقانیت خود کارهایی انجام میدهند و بدین ترتیب مردم متوجه میشوند که پیغمبران قدرتی مافوق بشر دارند و از طرف خدا تأیید شدهاند و این خدای تواناست که برای حمایت آنان و اثبات راستگویی و حقیقت آنان چنین اموری را بر دست آنان جاری میکند.
اکنون در زمینه معجزه بحثهای فراوانی است، اما آنچه به این مقاله مربوط است رابطه علم و معجزه است یعنی چگونه معجزات انبیاء با قوانین علمی قابل توجیه است؟ ممکن است ایراد را بدینگونه بیان کنیم:
ما میدانیم که قوانین علمی سنن ثابت و لایتغیری هستند که همین ثبات و دوام آنها پایه ایجاد صنایع و حرف و اختراعات گوناگون شده است، با آنکه در زمینه معجزه قوانین علمی نقض شده است و این اصول ثابت در هم ریخته است و چون ما پذیرفتهایم که علم لایتغیر است، پس باید در واقعیت این معجزات تردید کنیم و دامنه این تردید به خود ادیان و اصول و مبانی آن هم میکشد.
صفحات 56 و 57 / رابطه علم و دین/ عباسعلی سرفرازی/ انتشارات بعثت/ چاپ اول/ سال 1391/ 80 صفحه/ 2500 تومان
نظر شما