یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲

جایزه ادبی شهر کسل برای طنز عجیب و غریب در سال 2013 نصیب ویلهلم گناتسینو نویسنده نام آشنای آلمانی شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، مراسم اهدای این جایزه که از سوی بنیاد بروکنر – کونر و شهر کسل اهدا می شود 23 فوریه 2013 (5 اسفند) در شهرداری شهر کسل برگزار می شود.
 
با اهدای این جایزه نویسنده ای تجلیل می شود که آثارش در عین این که به لحاظ اجتماعی منتقدانه و شاعرانه است به عنوان نمونه های بی نظیر ادبیات کمدی نیز به شمار می رود. 

به گفته گروه داوری نگاه آثار روایی طنزآمیز ویلهلم گناتسینو همان قدر که شاد و سرزنده است، غمگین و افسرده نیز هست که همین امر منجر به ایجاد یک توقع نابه جای کاری، عشقی، جسمی، سنی و حتی هنری می شود. علاوه بر این متن های این نویسنده با زبانی لطیف و بی عیب و نقص از قدرت تغییر برخوردارند. آن ها نارسایی ها، بی حوصلگی ها و یکنواختی های شدید را به تجربیات درونی یک حس کمدی تبدیل می کنند که این امر جادوی مکتب ادبی ویلهلم گناتسینو است. او استادانه به ما مخاطبان شیفته هنر حیات، سابقه عملی ناامیدی، کاهش اشتیاق و فریب بیگانگی را می آموزد. 

ویلهلم گناتسینو متولد 1943 رمان نویس و نویسنده نمایشنامه های رادیویی، قطعات نمایشی و مقالات است. نخستین رمان او با عنوان «خیابان لازلین» در سال 1965 منتشر شد اما سال 1977 بود که وی با انتشار سه گانه «آبشافل» به شهرت رسید. از تازه ترین آثار این نویسنده می توان به «آثاری در هالب ناتور» منتشر شده در انتشارات هانزر اشاره کرد. او جوایز بسیاری کسب کرده که از جمله آن ها جایزه کلایست و جایزه گئورگ بوشنر است. 

جایزه ادبی کسل برای طنز عجیب و غریب از سال 1985 هر سال اهدا می شود و با اهدای آن از نویسندگانی که آثارشان از یک طراز بالای هنری در زمینه کمدی و گروتسک متاثر است تجلیل می شود. علاوه بر اهدای این جایزه یک جایزه حمایتی برای ادبیات کمدی به ارزش سه هزار یورو نیز اهدا می شود که برنده این جایزه نیز به زودی معرفی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها