دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
چهارمين كنگره سراسري ادبيات پايداري برگزار مي‌شود

چهارمين كنگره سراسري ادبيات پايداري ويژه استادان و دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري، در شهر كرمان برگزار مي‌شود. مقالات اين كنگره شامل 10 محور است و احمد اميري خراساني، دبيري كنگره را بر عهده دارد. انجمن ادبي دفاع‌مقدس استان كرمان،بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان و دانشگاه شهيد باهنر كرمان بانيان برگزاري اين كنگر‌ه‌اند._

محمد طاهري‌زاده، مسوول دبيرخانه چهارمين كنگره سراسري ادبيات پايداري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كنگره را حاصل تلاش انجمن ادبي دفاع‌مقدس استان كرمان، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان و دانشگاه شهيد باهنر كرمان معرفی كرد كه فراخوان آن در دانشگاه‌هاي كشور توزيع شده است.

وي با اشاره به كنگره‌هاي پيشين و افزايش استقبال مخاطبان گفت: در نخستين كنگره 50 مقاله، دومين دوره 90 مقاله و سومين كنگره 145 مقاله به دبيرخانه ارسال شد كه حاصل آن‌ها سه عنوان كتاب با عنوان‌هاي ‌«نامه پايداري 1» و «نامه پايداري 2» با تدوین احمد اميري خراساني منتشر شد و «نامه پايداري 3» نيز در مرحله چاپ قرار دارد.

طاهري‌زاده با اشاره به اين كه چهارمين كنگره سراسري ادبيات پايداري براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري است افزود: اين كنگره دنبال حاصلي علمي در سطح دانشگاهي است و عامه افراد مجاز به شركت در‌ آن نيستند. در اين كنگره مقاله‌هاي علمي، پژوهشي و ترويجي را كه با محور‌هاي پيشنهادي مقالات همسو و مطلبي نو در باب ادبيات پايداري دارند مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: اين كنگره 10 محور را براي ارايه مقالات پيشنهاد داده است كه شامل «ادبيات پايداري و هويت» با موضوع‌هاي «هويت فرهنگي» و محور‌هاي ارزشگذاري و قضاوت نسبت به ميراث فرهنگي در ادبيات پايداري، حفظ و صيانت از ارزش‌هاي فرهنگي در ادبيات پايداري، هشدار و آماده باش نسبت به تهاجم فرهنگي در ادبيات پايداري، كاركرد و نقش ادبيات پايداري در گسترش اخلاق فردي و اجتماعي است.

طاهري‌زاده با اشاره به موضوع «هويت اجتماعي» در این بخش افزود: در اين قسمت اعتقاد به ضرورت وحدت و همبستگي اجتماعي در ادبيات پايداري، دفاع از يكپارچگي و همبستگي سياسي در ادبيات پايداري، جايگاه و نقش مردم در جهت‌گيري ادبيات پايداري مورد تاکيدند و در بخش «هويت تاريخي» جريانات و سوابق تاريخي در ادبيات پايداري و ادوار تاريخي این ادبيات تعريف و تبيين می‌شوند.

وي افزود: در شاخه «هويت جغرافيايي» طرز نگرش به موضوع آب و خاك، آمادگي براي دفاع از آب و خاك در زمان خطر و علاقمندي به يكپارچگي سرزمين و تماميت ارضي در ادبيات پايداري مد نظر است و در بخش «هويت ديني» التزام هويت‌های فرهنگي، اجتماعي، سياسي، تاريخي و جغرافيايي به هويت ديني در ادبيات پايداري بررسی می‌شوند.

مسوول دبيرخانه چهارمين كنگره سراسري ادبيات پايداري ادامه داد: محور دیگر مقالات «ادبيات پايداري و بيداري اسلامي» است كه در آن زمینه‌هایی مانند ادبيات پايداري الگوي گذار از حاكميت طاغوتي به اسلامي، ارتباط بيداري اسلامي و انقلاب اسلامي در ادبيات پايداري، نقش عقلانيت، معنويت و عدالت‌خواهي در بيداري اسلامي و نمود آن در ادبيات پايداري، ادبيات پايداري و نحوه برخورد با بحران‌هاي پيش روي بيداري اسلامي و راه مواجهه با نظام‌هاي سلطه و به ويژه صهيونيست‌ها (تهديدگران بيداري اسلامي)،‌ مؤلفه‌ها و فلسفه تاريخ بيداري اسلامي در ادبيات پايداري، انديشه امام خميني (ره) و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره بيداري اسلامي و انعكاس آن در ادبيات پايداري، ظرفيت‌هاي جديد ادبيات پايداري در بروز و ظهور بيداري اسلامي، نقش ادبيات پايداري در روابط بين‌الملل و به ثمر رسيدن بيداري اسلامي مورد نظر خواهند بود.
 
طاهري‌زاده افزود: محور سوم با عنوان «ادبيات پايداري و زنان» شامل بررسي و تحليل جايگاه زنان در ادبيات پايداري، معرفي و نقد آثار مكتوب زنان در این عرصه و نقد آثار ادبيات پايداري درباره زنان و بازتاب مشاركت زنان در صحنه‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در ادبيات پايداري است.

وي ادامه داد: محور چهارم «ادبيات پايداري و كودكان و نوجوانان» است كه تأثير شخصيت شهداي شاخصی چون حسين فهميده، علي عرب، بهنام محمدي و مرحمت بالازاده را در ادبيات پايداري در نظر دارد.

مسوول دبيرخانه چهارمین كنگره ادبيات پايداري گفت: «زبان ادبيات پايداري»، «ادبيات پايداري در ابعاد جهاني» با تاکید بر گستره نفوذ ادبيات پايداري ايران در ادبيات ديگر ملل، «ادبيات پايداري در عصر ارتباطات مجازي» با توجه به نقد و تحليل اثر بخشي پست الكترونيكي و پيامك‌ها در گستره ادبيات پايداري، شناسايي و تعامل گفتاري چهره‌هاي ادبيات پايداري در سايت‌هاي اجتماعي و گسترش افكار و انديشه‌هاي پايداري از طريق ارتباطات مجازي، «جايگاه ادبيات پايداري در نظام علمي و آموزشي ايران»، «بررسي و تحليل ريشه‌هاي تاريخي و اعتقادي ادبيات پايداري در ايران و جهان» و «بررسي و تحليل آثار مكتوب شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس» محورهای بعدی این مجموعه 10 محوری‌اند.

طاهري‌زاده گفت: آخرين مهلت ارسال اصل مقالات همراه با چكيده، حداكثر تا 30 آذر ماه امسال است. اين كنگره  9 تا 11 اسفندماه 1391 در تالار وحدت دانشگاه باهنر كرمان برگزار مي‌شود و دبيرخانه كنگره در كرمان، بلوار شهيد عباسپور، جنب مصلاي بزرگ كرمان، اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط