سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
فراخوان ارسال شعر برای کتاب «شعر سپید علوی» منتشر شد

مجید سعدآبادی در نظر دارد مجموعه‌ای با عنوان «شعر سپید علوی» را گردآوری و منتشر کند. شاعران تا اول شهریور فرصت دارند سروده‌های سپید خود را برای ارایه در این مجموعه ارسال کنند. پیش‌تر نیز مجموعه‌ای با عنوان «شعر سپید رضوی» به کوشش سعدآبادی گردآوری شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سعدآبادی از اسفند سال گذشته کار گردآوری مجموعه‌ای با عنوان «شعر سپید رضوی» را آغاز کرد. این کتاب حدود یک ماه پیش آماده انتشار شد، البته هنوز ناشر نهایی این اثر مشخص نشده است.

در این دفتر حدود 88 قطعه شعر سپید رضوی در 180 صفحه همراه با طرح‌هایی از حبیب محمدزاده ارایه شده است. همچنین سیداکبر میرجعفری و حمیدرضا شکارسری نیز تحلیلی بر این شعرها نوشته‌اند که حجمی در حدود 20 صفحه دارد.

طبق گفته سعدآبادی پیش‌تر هیچ گزیده شعر سپید رضوی منتشر نشده است و تنها یک مجموعه سپید رضوی از سروده‌های یک شاعر در دسترس است. 

برای ارایه آثار در این کتاب طی انتشار فراخوانی، سروده‌های سپید شاعران طی 10 سال گذشته بررسی و در این کتاب ارایه شده‌اند. اغلب سروده‌های رسیده پس از انتشار فراخوان در این کتاب ارایه شده‌اند، به جز آثاری که از نظر ساختار شعری ضعیف‌تر بوده‌اند. همچنین از هر شاعر تنها یک اثر در کتاب آمده است. 

سعدآبادی درباره دومین مجموعه که به سروده‌های علوی اختصاص دارد به «ایبنا» گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان فراخوان ارسال شعر سپید علوی برای ارایه در این کتاب منتشر شد. علاقه‌مندان می‌توانند تا اول شهریور آثار خود را به نشانی پست الکترونیک sepid.imamali@gmail.com یا sepid.imamali@yahoo.com ارسال کنند.

وی ادامه داد: اگر تا زمانی که این شعرها گردآوری می‌شوند، ناشر این مجموعه‌ها نیز مشخص شود، احتمال دارد تحلیلی بر این شعرها نیز نوشته شود و همچنین شعرها همراه با طرح ارایه شوند؛ البته همه این مسایل به نظر ناشر، هزینه‌ها و حجمی که می‌تواند منتشر کند، بستگی دارد.

این شاعر هدف از گردآوری و انتشار چنین مجموعه‌ای را ارایه معیاری مناسب در حوزه شعر سپید آیینی برای کارهای آینده ذکر کرد و توضیح داد: با در دست داشتن چنین مجموعه‌هایی شاعران سپیدسرا می‌توانند از فضاهای مشترک در این نوع شعرها آگاه شوند و خلاء‌های این حوزه را پر کنند؛ به عبارت دیگر با فضای شعر علوی یا رضوی سپید در 10 سال گذشته آشنا می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این موضوع بهانه اصلی من برای جمع‌آوری این کتاب‌ها، کم‌کاری یا به نوعی تنبلی شاعران سپیدسرا بوده که سبب شده است شعر سپید به ویژه در حوزه آیینی در مقایسه با شعر کلاسیک رو به افول باشد.

سعدآبادی در پایان گفت: مجموعه‌هایی از این دست می‌توانند میان شعر سپید و شاعران سپیدسرا رابطه‌ای برقرار کنند و در نتیجه شعور شعری مخاطب در شعر سپید نیز افزایش یابد. اتفاقی که در شعر کلاسیک رخ داده و ذوق مخاطب این حوزه روز به روز رو به افزایش است.

وی در نظر دارد پس از گردآوری این مجموعه، دفتر دیگری با عنوان «شعر سپید عاشورایی» را نیز گردآوری کند.

مجید سعدآبادی متولد خرداد سال 1362 و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته تاریخ است. تاکنون مجموعه‌های شعر «دالان حاج مختار پلاک 9»، «قزل‌آلای خال قرمز»، «سربازی با گلوله برفی»، «گل‌فروش مسلمان» و «روزهای اول دنیا» از این شاعر به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط