چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
جايگاه انسان در آثار سعدي

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

تقابل ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها

سعدی شاعر و معلم اخلاق است كه همه خوانندگان آثار او در هر زمان و هر مكانی كه باشند، شاگردان مكتب او هستند.
اين معلم اخلاق صفات و اعمالی را كه در رسيدن انسان به مقام آدميت مفيد است، می‌ستايد و سعی دارد خوانندگان خود را به انجام آن افعال و داشتن آن صفات پسنديده ترغيب و تشويق نمايد و در مقابل، صفات و اعمالی كه «انسان» را از رسيدن به مقام «آدميت» كه غايت و هدف سعدی است دور می‌كند و به پستي می‌كشاند، نكوهش می‌كند و خواننده را به پرهيز از داشتن آن صفات و ترك آن اعمال تشويق می‌كند.
سعدی معلمی است كه شيوه‌های آموزش را به درستی درك كرده و از روش‌های متفاوت برای تشويق و تحذير شاگردان خود استفاده می‌كند، او برخی موارد صفت را می‌ستايد. گاهي اوقات فرد متصف به آن صفت را مورد ستايش قرار می‌دهد و در برخی موارد آشكارا خواننده را به انجام عملی دعوت می‌كند و يا برعكس مثل يك پدر دلسوز فرد را از انجام يك عمل، آشكارا برحذر مي‌دارد.
در واقع پسندها و ناپسندهاي سعدی مجموعه‌ای از تقابل ارزش و ضد ارزش‌هاست. او اين ارزش‌ را برازنده مي‌داند و پيداست كه صفات متقابل آن يعنی ضد ارزش، برازنده قامت معنی انساني انسان نيست، زيرا همانگونه كه قبلاً گفته شد در نظر او اصالت انسان معنی انسانيت و مردمی است نه صورت آن.

صفحه 79/ جايگاه انسان در آثار سعدی/ فاطمه گريوانی/ انتشارات هرمس/چاپ اول/ سال 1390/ 144 صفحه/ 5000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها