کتاب «آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری» به تازگی به قلم جلال نصیریان منتشر شده است. این اثر یک کتاب آموزشی است که تمامی مفاهیم و موضوعات مربوط به صنعت جهانگردی و گردشگری را در برمیگیرد.-
مدیر موسسه آموزشی آوای جلب سیاحان، این اثر را یک کتاب آموزشی دانست و درباره محتوای آن گفت: تعاریف مختلف درباره جهانگردی، گردشگری و بخشهای مختلف مرتبط با این صنعت مانند حمل و نقل، جاذبههای گردشگری، بازاریابی در این کتاب آمده است. همچنین تاریخچه سیر و سفر در ایران قبل و بعد از اسلام، حقوق جهانگرد و بسترهای مختلف جهانگردی در ایران معاصر از جمله مباحث اصلی این کتاب است.
وی افزود: موضوع مهم این کتاب، ارتباطات در صنعت جهانگردی و گردشگری است و در آن دیدگاههای موجود درباره میهماننوازی به چهار دیدگاه ملی، مذهبی، علمی، ملی ـ مذهبی بخشبندی میشود.
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ویژگیهایی که افراد شاغل در این صنعت باید به آن پایبند باشند و رفتارهایی که دستاندرکاران این حرفه نباید داشته باشند در این کتاب بیان شده است. افزون بر این مباحثی از جمله انواع میهمان، رضایتمندی میهمان و عوامل عدم رضایت آنان از پرسنل هتل و پرواز از دیگر مباحث کتاب است.
نصیریان اظهار کرد: مباحثی از جمله آداب محل کار، ویژگیهای کارمند خوب، ویژگیهای مدیر شایسته در محیط کار، آداب غذا خوردن، آداب دست دادن، آداب هدیه دادن و گرفتن، شیوههای اقامت در هتل، شیوههای پاسخ دادن به تلفن، پاسخ به شکایات شفاهی و کتبی در این کتاب بیان شده است. همچنین کد اخلاقی سازمان جهانی جهانگردی به زبان انگلیسی، در این کتاب آورده شده است و کشورهای عضو سازمان جهانی جهانگردی باید به این کد متعهد باشند.
این مدرس دانشگاه، دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی و هتلداری را از جمله مخاطبان این کتاب دانست و افزود: این کتاب برای تدریس در رشتههای هتلداری، جهانگردی، خدمات مسافرتی و تشریفات مناسب است. همچنین در دورههای کوتاه مدت از جمله دورههای مدیریت فنی آژانسها که با هدف تربیت مدیر فنی یا کادر آژانس برگزار میشود و در آموزش به گروههای راهنمای جهانگردی و ایرانگردی میتوان از این کتاب بهره گرفت.
عضو گروه واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: از آنجا که قرار بود این کتاب برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران آماده شود در انتشار آن کمی تعجیل شده و به نظر میرسد برخی مباحث آن نیاز به تقویت دارند؛ به عنوان مثال در چاپهای بعدی به بحث شیوههای مشتریمداری و تاثیر آن بر بازار هدف بیشتر خواهم پرداخت. همچنین شناخت فرهنگ اقوام جهانی برای اطلاع از نحوه برخورد با آنان از مباحثی است که در چاپهای بعدی این کتاب مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
چاپ نخست «آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری» با شمارگان دو هزار نسخه در یکصد و 44 صفحه و بهای پنج هزار و 500 ریال از سوی انتشارات مهکامه منتشر شده است.
نظر شما