یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
داستان زندگی آدم‌هایی که «ابری‌» شدند

«ابری‌ها» اثر محمدرضا یوسفی، قصه‌ی آدم‌هایی است که به علت زندگی سخت بر روی زمین خاکی همه‌چیزشان را رها می‌کنند و برای زندگی به دل ابرها سفر می‌کنند. این کتاب را انتشارات شهر قلم و چکه منتشر کرده است.

ایبنا نوجوان: نمی‌دانم تا به حال آرزو کرده‌اید به بالای ابرها بروید و در آنجا خانه بسازید و زندگی کنید یا نه؟ «ابری‌ها» چنین انسان‌هایی هستند و به بالای ابرها می‌روند اما خاکی‌ها از این‌که آدم‌هایی درست بالای سرشان زندگی کنند در وحشتند و به همین دلیل ضد ابری‌ها نقشه می‌کشند و ماجراهای داستان «ابری‌ها» نوشته‌ی «محمدرضا یوسفی» خلق می‌شود. 

«ابری‌ها» در شعری از این کتاب این‌طور توصیف شده‌اند:
«ابری‌ها، همه‌ی آن بچه‌های کار
ژنده‌پوشان روی زمین
بي‌پناهان خسته‌ی تاریخ
خاکی‌های دیروز، ابری‌های امروز»
 

«ابری‌ها» داستانی اجتماعی و نمادین دارد و با زبانی ساده مفاهیم اجتماعی هم‌چون جنگ، فقر و طبقه‌بندی‌های اجتماعی و تقابل این طبقات با یکدیگر را برای مخاطبان نوجوان بیان می‌کند. 

بخشی از کتاب با موضوع طبقات اجتماعی در ادامه آورده شده است:
«... دنیا تقسیم شد به آدم‌های ابری آدم‌های خاکی. البته ماه و خورشید و ستاره‌ها و ابرها از این موضوع خیلی خیلی ناراحت شدند؛ چون دوست نداشتند آدم‌ها دو دسته باشند ولی خب، چون آدم‌ها عادت داشتند تا وضعشان تغییر می‌کرد خودشان را از بقیه جدا کنند و اسم و رسم تازه‌ای پید کنند، روی همان عادت لعنتی به خاکی و ابری تقسیم شدند.» 

اما عادت‌های بد آدم‌ها هم همراهشان به سرزمین ابرها سفر می‌کند. «مادی‌گرایی» یکی از این عادت‌هاست. نویسنده درباره‌ی این عادت و به وجود آمدنش در سرزمین «ابری‌ها» مي‌نویسد: «یک عادت بد دیگر هم که ابری‌ها از خاکی‌ها به ارث بردند، این بود که فوری برای خودشان پول ابری درست می‌کردند و حالا هر کی هر چه داشت به آن یکی نمی‌داد، نمی‌بخشید، بلکه می‌فروخت. بچه‌ها از این موضوع حسابی پکر و غصه‌دار شدند؛ چون قبلا به راحتی به هم کیک و لواشک می‌داند و فقط یک لبخند بین‌ آن‌ها رد و بدل می‌شد.»
 
«ابری‌ها» را انتشارات چکه و شهر قلم با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و به بهای سه هزار تومان در کتاب‌فروشی‌ها عرضه کرده است. 

«محمدرضا یوسفی»، نویسنده‌ی «ابری‌ها» در سال ۱۳۳۲ در شهر همدان به دنیا آمد. او در رشته‌ی تاریخ تحصیل کرده است ولی شغل اصلی‌اش نویسندگی است و تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان و بزرگ‌سالان نوشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها