پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
غلبه ناشران تهراني بر بازار توزيع كتاب در كشور

رييس تعاوني ناشران استان گيلان با گلايه از سيستم توزيع كتاب در كشور گفت: بخش عمده ناشران شهرستاني در حوزه پخش كتاب ضعيفند و به دليل غلبه ناشران تهراني بر بازار پخش، بسياري از كتاب‌هاي ناشران استاني در انبار باقي مي‌ماند._

حميد بلوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،اظهار كرد: در يك دوره زماني قرار بود مركز پخش سراسري در ايران تشكيل شود اما به دليل نياز به سرمايه‌گذاري بالا اين موضوع منتفي شد.

وي ادامه داد: در آن برهه زماني هيچ سازمان يا نهادي در اين راه پيشقدم نشد، در حالي كه معمولا براي چنين گام‌هايي بايد يك سازمان به عنوان متولي پيشقدم شود كه متاسفانه چنين چيزي محقق نشد.

بلوري با بيان اين‌كه نشر كتاب در استان‌ها كار خيلي سختي است عنوان كرد: جريان فروش كتاب معمولا در دست ناشران تهراني‌ها قرار دارد و آن‌ها اجازه نمي‌دهند ناشران شهرستاني به چرخه پخش كتاب وارد شوند و معمولا توزيع كتاب را در دست خودشان دارند.

وي اظهار كرد: در اين ميان، برخي از كتاب‌ها به صورت استثنايي از اين چرخه موجود خارج و از تبليغات و توزيع خوبي برخوردار مي‌شوند.

بلوري با اشاره به نگراني ناشران استاني درباره چرخه توليد و فروش كتاب يادآور شد: وقتي ناشران شهرستاني هزينه هنگفتي را براي چاپ كتاب سرمايه‌گذاري مي‌كنند ولي شكست مي‌خورند، كار ناشر تمام مي‌شود و اين ترس و استرس در ميان آنان وجود دارد.

به گفته وي، صنعت نشر، صنعتي ضعيف و لاغر است و از آن‌جايي كه چندين سال است به ناشران شهرستاني نقدينگي تزريق نشده، بايد براي رشد و توسعه آن به ويژه در شهرستان‌ها تلاش بيشتري شود.

رييس تعاوني ناشران استان گيلان خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اصلي ناشران گيلاني، گراني كاغذ در ما‌ه‌هاي اخير است كه برخلاف قول‌هايي كه تاكنون از سوي مسوولان داده شده پايين نيامده است و به همين دليل امسال در نمايشگاه كتاب نتوانستيم بسياري از كتاب‌ها را چاپ كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط