شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
جايزه كتاب تريليوم كانادا نامزدهايش را معرفي كرد

فهرست نهايي جايزه كتاب تريليوم نامزدهاي راه يافته به رقابت سال 2012 خود را در تورنتو معرفي كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از نشنال پست، بيست و پنجمين جايزه كتاب تريليوم در دو بخش انگليسي زبان و فرانسوي زبان اهدا مي شود و به بخش شعر نيز جايزه ويژه اي در هر دو زبان اهدا مي‌كند. 

اين جايزه در بخش داستاني، غيرداستاني، مجموعه داستان كوتاه و مجموعه شعر كه سال 2011 منتشر شده باشند، بهترين ها را انتخاب مي كند. دو شاعر و سه نويسنده آثار نثر در كنار توني بورگس در بخش جوايز انگليسي زبان انتخاب شده‌اند. بروگس براي رمان جوانانه اش با عنوان «زمستان آيداهو» نامزد دريافت اين جايزه شده است. 

«جهان آزاد» نوشته ديويد بزموزگيس درباره يك خانواده ليتوانيايي كه در رم زندگي مي‌كنند، مجموعه شعر فيليپ هال با عنوان «آهوي كشته» كه جايزه بخش شعر فرماندار كل كانادا را سال پيش برد، رماني از كريستن دن هارتوگ با عنوان «و من در ميان آنان»، ديويد گيلمور با رماني كه زندگينامه خودنوشت است و با عنوان «سفارش عالي چيزها» منتشر شده و كن باب استاك با مجموعه شعر «تبر متديست» در اين فهرست جاي دارند. 

اين در حالي است كه باب استاك و هال هر دو در ميان نامزدهاي جايزه شعر گريفين كه ماه آينده برندگانش را اعلام مي كند، نيز حضور دارند.

فهرست جايزه كتاب تريليوم در بخش زبان انگليسي :
«تبر متديست» نوشته كن باب استاك. اين نويسنده پيش از اين سه مجموعه شعر منتشر كرده و جايزه شعر تريليوم را در سال 2007 به خانه برده است.
«جهان آزاد» نوشته ديويد بزموزگيس. اين نويسنده و فيلمساز در ليتواني متولد شده و جايزه كشورهاي مشترك المنافع را براي نخستين كتاب منتشر شده اش با عنوان «ناتاشا و ديگر داستان‌ها» دريافت كرده است. كتاب «جهان آزاد» نامزد دريافت جايزه فرماندار كل كانادا در بخش داستاني و جايزه گيلر بود.
«زمستان آيداهو» نوشته توني بروگس. اين نويسنده كه كتاب‌هاي متعددي در كارنامه اش دارد، جايزه رليت را دريافت كرده و فيلمي كه با اقتباس از كتاب او ساخته شده برنده جايزه توني شده است.
«ومن در ميان آنان» نوشته كريستن دن هارتوگ . اين نويسنده چندين رمان در كارنامه اش دارد.
«سفارش عالي چيزها» نوشته ديويد گيلمور. نويسنده 6 رمان در كارنامه اش دارد و آثارش همواره پرفروش بوده اند.
«آهوي كشته» نوشته فيليپ هال. اين نويسنده كتاب هاي متعدد شعر در كارنامه اش دارد و تا به حال چندين بار برنده جايزه فرماندار كل كانادا در بخش شعر شده است.

در بخش شعر نيز هلن گوري با مجموعه شعر «جور بودن»، جيكوب مك آتور موني با شعر «مردم»، نيك تران با شعر «كرم گوش» با هم رقابت مي‌كنند.

فهرست جايزه كتاب تريليوم در بخش زبان فرانسوي :
«كشت و زرع» نوشته يان گارووس، نويسنده در اين داستان به قرن هجدهم نقب زده است.
«چسب كودكان» نوشته موريس هنري. اين نويسنده چندين مجموعه داستان ، مقاله و دو رمان در كارنامه‌اش دارد و چندين جايزه دريافت كرده است كه جايزه كتاب تريليوم در سال 1996 از جمله آنهاست.
«آيينه ها و سراب ها» نوشته مونيا مضيق. نويسنده فعال حقوق بشر متولد تونس است كه از سال 1991 به كانادا مهاجرت كرده و با اين رمان كه نخسيتن تجربه نوشتاري اوست خوش درخشيده است.
«مرد ناشناس به هورونيا بازگشته است» نوشته جوئل روي . اين ترانه سرا با نخستين رمانش نامزد دريافت اين جايزه شده است.
«پنج شنبه نوامبر» نوشته ميشله وينه. اين نويسنده پيش از روي آوردن به رمان نويسي بازيگر بود و به دو زبان انگليسي و فرانسوي آثارش را مي نويسد. 

در بخش شعر فرانسوي نيز سونيا لامونتاگ با «بر بال‌هاي آب نبات»، فرانسواز باريل پله تيه با «قلب كتاب هاي كذب» و اورلي ريش با كتاب «خاكستر ماه» نامزد دريافت اين جايزه هستند. 

برنده جايزه تريليوم 20 هزار دلار دريافت مي كند و جايزه بخش شعر نيز 10 هزار دلار به خانه مي برد. برندگان اين جايزه در ماه ژوئن (خرداد) معرفي مي شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها