یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
اوضاع و احوال غرفه‌های هنری در نمایشگاه کتاب

عمده ناشران حوزه هنر خصوصی هستند و ادامه کار آن‌ها وابسته به میزان فروش‌شان است، بنابراین نمایشگاه برای این ناشران فرصت مناسبی را براي فروش ایجاد می‌کند. ایبنا در گزارشی به بررسی اوضاع چند ناشر دولتی و خصوصی حاضر د نمایشگاه بیست‌وپنجم پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همانند دوره‌های قبل ناشران تخصصی هنر حضوری پر رنگ دارند و با دست پر به نمایشگاه آمده‌اند. بیشتر این ناشران خصوصی و ناشرانی چون «موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری» (متن)، سروش و یا پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نحوی زیر مجموعه دولت به حساب می آیند.

ناشران هنری زیرمجموعه دولت به دلیل برخورداری از بودجه خاص و تعریف شده، نگرانی از بابت فروش بیشتر و سودآوری ندارند، هرچند کتاب‌های تولیدی این ناشران به دلیل کیفیت مناسب و مطالب به روز و همچنین تولید کتاب بر اساس نیاز جامعه هنر (به‌خصوص دانشجویان رشته هنر) از شهرت بالا و بالطبع از فروش بسیاری برخوردارند.

به‌نظر این ناشران به دلیل شهرت خود نیاز چندانی به تبلیغات در نمایشگاه کتاب ندارند و مخاطبان به راحتی غرفه‌های این ناشران را پیدا می‌کنند.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ناشرانی است که در حوزه هنر فعالیت فراوانی دارد. عموم کتاب‌های این انتشارات بر حسب نیازسنجی در حوزه هنر تولید شده‌اند. همچنین این انتشارات در ارایه راهکارهای عملیاتی برای حفظ هنرهای سنتی ایران و بازآفرینی آن‌ها، در قالب کتاب حضوری پررنگ دارد.

حبیب راثی تهرانی یکی از ویراستاران این انتشارات و متصدی غرفه آن به خبرنگار «ایبنا» گفت: در این دوره از نمایشگاه تاکنون کتاب‌های ما نسبت به سال گذشته، فروش بیشتری داشته‌اند، چرا که این کتاب‌ها نیاز اساسی اهل هنر است.

وی افزود: یکی از کتاب‌های امسال ما که با استقبال بسیاری مواجه شد و فروش بالایی کرد، کتاب «اقتصاد موسیقی» تالیف دکتر آزاده‌فر است. این فروش امری طبیعی است چرا که پیشتر کتابی در این حوزه منتشر نشده بود و این نخستین کتاب در این موضوع است. دیگر کتاب‌های پرفروش ما «حماسه و موسیقی» و «تحلیل محتوای تلویزیون بی‌بی‌سی» هستند.

راثی در ادامه به طیف مخاطبان این انتشارات اشاره کرد و گفت: قشر پژوهشگر و محقق، دانشجویان، از جمله آن‌هایی که در حال نوشتن پروپوزال پایان‌نامه هستند، بیشترین خریداران کتاب‌های ما هستند و البته کتاب‌های ما مخاطب عام ندارد.

وي در پایان گفت: فضای مصلی مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب با این حجم مخاطب نیست. این فضا برای کاربری دیگری طراحی شده و چون فضای نمایشگاهی نیست ممکن است بسیاری از غرفه‌ها از چشم مخاطب پنهان بمانند یا این‌که به دلیل نداشتن غرفه در مکان مناسب، انرژی مخاطب قبل از بازدید از این غرفه‌ها تحلیل برود. همچنین این فضا تهویه مناسب و نورپردازی درخور ندارد و به دلیل کمبود فضا بسیاری از غرفه‌ها با محدودیت متراژ مواجه شدند و این میزان متناسب با حجم کتاب‌های ناشر سازگار نیست. بسیاری از ناشران معتبر از غرفه‌های کوچکی برخوردارند و این از مساله از فروش آن‌ها می‌کاهد.

اما بیشتر ناشران حوزه هنر ناشران خصوصی هستند و نمایشگاه برای آنان یک فرصت مناسب برای فروش بیشتر و برگشت سرمایه است. یکی از نیازهای اساسی این ناشران داشتن غرفه‌ای با متراژی متناسب با تعداد کتاب‌های تولیدی آن‌ها است، اما این امر قاعدتا به دلیل محدودیت فضای شبستان مصلی برای تعدادی از ناشران امکان‌پذیر نیست.

حسین محسنی مدیر انتشارات مارلیک می‌گوید: متراژ غرفه‌ای که به انتشارات ما تخصیص یافته کم است و به دلیل محدودیت متراژ غرفه چند عنوان از کتاب‌هایی که در سال گذشته توسط انتشارات ما منتشر شد، به نمایشگاه آورده نشدند. همچنین ما در راهروی 25 شبستان هستیم، که از نظر دسترسی مخاطب کمی مشکل دارد. به‌نظر من برای دسترسی آسان‌تر مخاطب به غرفه‌ها باید از ورودی‌های مصلی و همچنین فضای باز آن تعدادی راهنما حضور داشته و مخاطبان را به مسیر درست راهنمایی کنند، این جریان باعث می‌شود که بازدیدکنندگان از نمایشگاه در پیدا کردن غرفه‌ها سردرگم نشوند. در بسیاری از موارد مخاطب در جستجوی غرفه‌ای انرژی‌اش تحلیل رفته و در نهایت بدون آن‌که به غرفه ناشر مدنظرش مراجعه کند باز می‌گردد.

وی افزود: به نظر من مسوولان برگزاری نمایشگاه باید به ناشر این اجازه را بدهند تا کتاب‌های قدیمی خود را هم به نمایشگاه بیاورد. اکنون قانونی وجود دارد که بر اساس آن ناشران اجازه ندارند تا کتاب‌هایی را که در 3 یا 4 سال پیش منتشر کرده‌اند، به نمایشگاه بیاورند. به هر حال عمر کتاب محدود نیست و بسیاری از مخاطبان، به خصوص مخاطبانی که از شهرستان خود را به نمایشگاه می‌رسانند، در جستجوی کتاب‌های قدیمی ناشران هستند که مورد احتیاج شدید آن‌هاست، اما به دلیل این قانون نمی‌توانند این کتاب‌ها را در نمایشگاه بیابند. باید توجه کرد که در این میان مهم برطرف کردن نیاز مخاطبان و جویندگان دانش کشور ما است و گرنه قیمت کتاب‌های گذشته آن‌قدر ارزان است که حتی به هزینه‌های حمل و نقل آن هم نمی‌ارزد؛ بنابراین به نظرم این قانون اگر برداشته شود، بهتر است.

نشر تجربه یک ناشر تخصصی در زمینه تئاتر است. این ناشر مدتی فعالیت کم رنگی داشت اما برای نمایشگاه امسال با دست پر آمده است. مدیر تولید این انتشارات، که در غرفه نمایشگاه این ناشر هم حضور دارد، از میزان فروش در این چند روز رضایت دارد و این مساله را مرتبط با محل غرفه این ناشر، در ابتدای سالن می‌داند، چرا که این اتفاق باعث شده تا بازدیدکنندگان نمایشگاه سریعتر و در نتیجه با انرژی بیشتر، به این غرفه سر بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها