پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
روايت خاطرات دفاع مقدس در «سراي سليمان‌خان»

خاطرات حسين فتحي از دفاع مقدس به قلم محمدعلي آقاميرزايي، در قالب كتابي با عنوان «سراي سليمان خان» از سوي نشر فاتحان و با همكاري سازمان بسيج اصناف كشور منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ «سراي سليمان خان» در 12 فصل و با عنوان‌هايي مانند «مرد كوچك»، «كوچ»، «توفان انقلاب»، «داغ دهلاويه» و «آن سوي اروند» تدوين شده است.

نويسنده كتاب در مقدمه اين اثر يادآور مي‌شود: «عكس پسر شهيدش روي ديوار بود و تازه آلبوم‌هايش را برده بودند براي اسكن و عكس‌هايي كه در جبهه يا ديگر نقاط كشور داشت روي هم در كيسه‌اي جمع بود. با هم عكس‌ها را ديديم و در مورد آن‌ها حرف زديم. شانس خوبي كه آوردم اين بود كه حاجي [حسين فتحي] از همان زمان اول انقلاب يادداشت برداشته و جزييات بسياري را ثبت كرده بود.» 

فتحي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به انجمن اسلامي بازار پيوست و از طريق اين انجمن به عنوان نماينده صنف خشكبار به جبهه‌هاي جنگ اعزام شد و كمك رساني به جنگ‌زدگان، نخستين فعاليتي بود كه انجام داد.

در بخشی از خاطرات حاج حسین فتحی آمده است: «غروب دلگير روز چهاردهم آبان ماه سال پنجاه و نه به تهران رسيديم. درست روزي كه ما به عربستان پرواز كرديم جنگ شروع شده و حالا تهران در سكوت و تاريكي فرو رفته بود. چهره‌‌ شهر كاملا  عوض شده بود. مردم پنجره‌ها را با پرده‌هاي كلفت پوشانده و روي بيشتر شيشه‌ها به شكل ضربدري چسب چسبانده بودند. تهران مثل شهر خاموشان سرد و دل‌مرده بود. به خانه رسيديم و به سرعت در جريان خبرها قرار گرفتيم. عراق روز سي و يكم شهريور با حمله‌اي هوايي به فرودگاه مهرآباد و شهرهاي ديگر رسما جنگ عليه ايران را آغاز كرده و در جنوب تا خرمشهر پيش‌روي كرده و شهر را به اشغال در آورده است. فرداي آن روز به بازار رفتم و اعلام آمادگي كردم كه در هر قسمتي كه نياز است وارد شوم و به نيروهاي مردمي ياري برسانم. روز دوم به وزارت كشور دعوت شدم و به دفتر يكي از مديران رفتم و فهميدم كه برخي از مهاجران جنگي كه از شهرهاي خود آواره شده و به شيراز رفته‌اند دچار مشكلاتي هستند و نياز به نيروهاي داوطلب از بازار و ديگر اصناف بود تا به نحوي مشكلات مردم جنگ‌زده‌اي كه به شيراز رفته‌اند را حل كنند. »

كتاب «سراي سليمان خان» در 274 صفحه به همراه 40 تصوير از دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، در قطع رقعي و با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 50 هزار ريال از سوي نشر فاتحان و با همكاري سازمان بسيج اصناف منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط