دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
عرضه «سیب قهوه‌ای» در بازار كتاب

نخستین مجموعه شعر مجید یاری با عنوان «سیب قهوه‌ای» از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر و راهی بازار کتاب شد. این دفتر شعرهای سپید و کوتاه شاعر را شامل می‌شود که طی یک سال گذشته سروده شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «سیب قهوه‌ای» دربرگیرنده 101 قطعه شعر سپید کوتاه است، که پیرامون موضوعات و مضامین مختلف طبیعت، مسایل عاطفی و اجتماعی سروده شده‌اند.

شاعر در سرایش این شعرها از زبان ساده‌ای بهره گرفته است. از سوی دیگر این شعرها تصویری هستند و به خوبی می‌توانند مضامین مدنظر شاعر را در ذهن خواننده تداعی کنند. برای مثال در هفتمین قطعه شعر این مجموعه می‌خوانیم:
«عکاس گفت: لبخند بزنید
ما گفتیم: سیب
و از بهشت بیرون رفتیم!»

هیچ‌یک از شعرهای این مجموعه عنوان مشخصی ندارند.

یاری در گفت‌و‌گویی با «ایبنا»، درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه شعر گفت: چاپ کتاب شعر به یک شاعر کمک می‌کند، تا با نگاه‌های متفاوتی نسبت به شعرش آشنا شود. چاپ این مجموعه نیز تجربه جدیدی را برای من به دنبال داشت.

وی ادامه داد: این اتفاق ممکن است برای هر فردی پیش بیاید که فکر، دغدغه، درد و آرزوهایش را چه شخصی باشند و چه مربوط به جهان پیرامونش برای دیگری بگوید. من فکر می‌کنم با کمک شعر این کار را انجام داده‌ام.

این شاعر درباره معیار گزینش شعرهای این کتاب توضیح داد: در گزینش این شعرها سعی شده است شعرهایی انتخاب شوند، که به ماهیت شعر کوتاه نزدیک باشند. از آن‌جا که به هایکو و تصاویری شعری در این نوع شعر، علاقه دارم. تلاش کرده‌ام شعرهای انتخابی به این سمت نزدیک‌تر باشند و صرفا در حد یک جمله کوتاه نباشند .

وی در توضیح اندیشه‌ها، مضامین و موضوعاتی، که سعی داشته از رهگذر این شعرها به مخاطب منتقل کند، تشریح کرد: نمی‌توانم بگویم این شعرها برای مثال درباره جنگ یا تنهایی سروده شده‌اند؛ چراکه ممکن است برداشت‌ها برای هر فردی متفاوت باشد. البته من لزوما دنبال این نیستم که به‌طور حتم شعرها مفهوم ویژه‌ای را به مخاطب القا کنند. گاهی یک شعر می‌تواند مانند دیدن یک منظره زیبا به مخاطب حس لذت‌بخشی را منتقل کند.

یاری در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ساختار، محتوا یا ویژگی‌های زبانی شعرهای این مجموعه توضیح داد: شعرهای دفتر «سیب قهوه‌ای» شعر کوتاه هستند و از آن‌جا که در شعر کوتاه ایجاز اهمیت دارد، من نیز سعی کرده‌ام در ویرایش شعرها این مساله را در نظر بگیرم.

وی در ادامه و درباره آغاز فعالیت جدی‌اش در عرصه شعر گفت: از اسفند سال 1388 کم کم به سراغ کتاب‌های شعر و به‌طور عمده شعرهای کوتاه رفتم، اما از شهریور سال 1389 به صورت جدی‌تر به شعر پرداخته‌ام. شعرهایی، که در این مجموعه ارایه شده‌ است، نیز اغلب بعد از شهریور 1389 سروده شده‌اند.

یاری در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا در حال حاضر مجموعه شعر جدیدی در دست انتشار دارد، گفت: هنوز زمان زیادی از چاپ دفتر شعر «سیب قهوه‌ای» نگذشته است. در حال حاضر ترجیح می‌دهم شعر بخوانم و بنویسم و حداقل به خاطر درخت‌هاهم که شده است، دوست دارم با دقت و وسواس بیشتری شعرهایم را چاپ کنم!

دو نمونه شعر از این مجموعه:
«ماسک خورشید زدیم
به خیابان رفتیم
فرار کردند
آدم برفی‌ها
ما خندیدیم.»

«ساعت‌هاست
روی کوه مانده
او که یادش رفته
می‌خواست
غروب کند
یا طلوع؟»

مجیدیاری متولد سال 1366 و دانشجوی رشته عمران است.

مجموعه شعر «سیب قهوه‌ای» در 112 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 950 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط