سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸
چاپ سوم «منشور اجرايي فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد» در راه است

نويسنده كتاب «منشور اجرايي فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد» از انتشار چاپ سوم اين كتاب در روزهاي پاياني اسفندماه خبر داد. اين كتاب پاييز امسال منتشر شد و فقط چند روزي از انتشار چاپ دوم آن مي‌گذرد./

حجت‌الاسلام محمد بيرانوند در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب شامل دستورالعمل و راهكارهايي براي فعالان فرهنگي در ايده‌پردازي، طراحي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در مساجد است.

بيرانوند در بيان علت نگارش اين كتاب گفت: از آن‌جا كه حدود شش سال كارشناس پاسخگويي دفتر تبليغات و سازمان تبليغات اسلامي و نيز چند سال روحاني مستقر در دفتر تبليغات اسلامي بوده‌ام، به اين نتيجه رسيده‌ام كه اگرچه در مساجد، روحانيان و فعالان فرهنگي حضور دارند‌ اما توانمندي اجراي برنامه‌هاي متنوع فرهنگي در مساجد وجود ندارد و اين كتاب را در حقيقت، با هدف توانمند كردن فرهنگيان مساجد و روحانيان فرهنگي نوشته‌ام.

وي درباره كتاب «منشور اجرايي فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد» افزود: 52 برنامه فرهنگي و شيوه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن‌ها در اين كتاب 12 فصلي ارايه شده‌اند.

اين پژوهشگر، مكتوبات موجود درباره فعاليت‌هاي فرهنگي در مساجد را بسيار اندك دانست و افزود: اگرچه كتاب‌هايي درباره مسجد نوشته شده اما كتاب‌هايي كه به صورت شيوه‌نامه فعاليت‌هاي فرهنگي در مساجد عمل كنند و در اين باره به ارايه الگو بپردازند، نوشته نشده‌اند يا بسيار اندكند. به همين، دليل در نگارش اين كتاب ناچار به استفاده از شيوه‌هاي ميداني بوده‌ام.

بيرانوند ادامه داد: يكي از شيوه‌هاي من براي تهيه اين كتاب، حضور در مساجد و به‌ويژه بازديد از مساجد نمونه در سطح كشور بوده است. همچنين در اين راستا با برخي فعالان فرهنگي اين مساجد نيز گفت‌وگو كرده و نمونه‌هاي كارهاي آنان را مشاهده و از تجربه‌هاي آن‌ها استفاده كرده‌ام.

وي با انتقاد از بي‌توجهي به كتابخانه‌هاي مساجد، به‌ويژه در روستاها و شهرهاي كوچك گفت: كتابخانه‌هاي مساجد كشور در بهترين حالت، بيش از 1500 كتاب ندارند. علاوه بر اين، كتابخانه‌هاي مساجد بيشتر در شهرها فعالند، در حالي‌ كه در شهرها با وجود كتابخانه‌هاي عمومي و امكانات بيشتر، نياز كمتري به كتابخانه‌هاي مساجد پيدا مي‌شود اما در روستاها يا شهرهاي كوچك، افراد فعال و با انگيزه‌اي وجود دارند كه با مشكل تهيه محتواي مناسب روبه‌رو هستند و تنها منبع آن‌ها نيز كتابخانه‌هاي مساجد است. بنابراين، بايد تدبيري در اين راستا انديشيده شود.  

نويسنده «منشور اجرايي فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد» يادآور شد: اين كتاب كه پاييز امسال منتشر شد، به تازگي به چاپ دوم رسيده و تا چند روز آينده، چاپ سوم آن نيز وارد بازار كتاب خواهد شد.

وي با انتقاد از كمبود حمايت‌‌ها در انتشار كتاب‌هاي ترويجي گفت: با توجه به اين‌كه تعداد بسيار زيادي مسجد بدون روحاني در كشور وجود دارند، حمايت‌هاي خاصي بايد در انتشار اين‌گونه آثار ترويجي و فرهنگي صورت بگيرد تا بتوان اين كتاب‌ها را در شمارگان بالايي منتشر كرد و به دست مخاطبان رساند. نگارش كتاب براي مخاطب خاص و در موضوعات ويژه، نياز به حمايت‌هاي ويژه نيز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط