سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
كتاب ماه دين به سراغ «اقتصاد دين» رفت

يكصد و هفتاد و سومين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه دين» ويژه‌ اقتصاد دين، به سردبيري دكتر سيدجليل هدايتي از سوي خانه كتاب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست، پرونده، جستار، معرفي و نقد كتاب و همچنين ارايه برخي از اخبار حوزه كتاب، بخش‌هاي اصلي كتاب ‌ماه دين را تشكيل مي‌دهند.

در «سرآغاز» اين شماره از كتاب ماه دين به قلم سردبير آمده است: «آثار مربوط به دين و علم اقتصاد را اساسا مي‌توان به سه بخش تقسيم كرد: 1.نظريه‌هاي اقتصادي درباره دين، 2.نتايج اقتصادي دين و 3.اقتصاد ديني. بخش اول و دوم، موضوع «اقتصاد دين» را شكل مي‌دهند و بخش سوم يعني اقتصاد ديني، در پي آن است كه كنش اقتصادي را در پرتو دين ارزيابي كند. آثاري كه در اين زمينه به زبان فارسي وجود دارد، غالبا به بخش سوم پرداخته‌اند و پرسش محوري در اين آثار اين بوده است كه آيا مي‌توان از اقتصاد اسلامي سخن گفت يا خير و به چه معنا؟ قواعد و اصولي كه اسلام براي اقتصاد عادلانه بيان كرده است كدامند؟ اما به ندرت مي‌توان به زبان فارسي آثاري را يافت كه به بخش‌هاي اول و دوم پرداخته باشند. هدف ويژه‌نامه اقتصاد و دين بيش از همه آن است كه خوانندگان را با موضوعات و مسايل مربوط به بخش اول و دوم، ‌يعني اقتصاد دين آشنا سازد.»

گزارشي از نشست نقد و بررسي كتاب «آسيب‌شناسي حديث» و گزارشي از نشست نقد مقاله «ترجمه آيات در تفسير پرتوي از قرآن» مطالب موجود در بخش «نشست» كتاب ماه دين را تشكيل مي‌دهند.
«اقتصاد دين» نوشته رادني استارك، با ترجمه و تلخيص فاطمه محمد، «‌چگونه اقتصاد، دين را توضيح مي‌دهد؟» نوشته لاري ويتنام با ترجمه معصومه آقايي، «نقد و بررسي كتاب دين، توسعه و فرهنگ» توسط احمد مسلمي، مطالب موجود در بخش پرونده ويژه «اقتصاد دين» در اين شماره از كتاب ماه دينند.

در بخش بررسي كتاب، بررسي انتقادي كتاب «درباره تجربه ديني» به قلم مهدي كمپاني زارع و همچنين تحليل و نقد كتاب «بحوث في اصول‌التفسير و مناهجه» توسط سيدهدايت جليلي ارايه شده‌اند. 

«دينداري، اسم يا صفت؟» به قلم ويلفرد كنتول اسميت، با ترجمه شهاب‌الدين عباسي، «تاريخچه اسلام‌پژوهي در اروپا و آمريكا» نوشته كارل ارنست و ريچارد مارتين، با ترجمه مرضيه سليماني، «روابط بيناتفسيري: رويكرد برخي تفاسير شيعي و سني در تفسير آيات 35-39 سوره نور» با ترجمه و تحرير ابوالفضل حرّي، «دايره‌المعارف‌هاي اديان» به قلم ليلا هوشنگي و هدي اوغازي‌مقدم، مطالب بخش «جستار» اين شماره كتاب ماه دين را تشكيل مي‌دهند.

نگاهي به كتاب «سرشت انسان در اسلام و مسيحيت» به قلم هاجرخاتون قدمي و نگاهي به «قرآن آموزشي معين» توسط محمد سهيلي‌پور را در بخش «در يك نگاه» مي‌خوانيم.

همچنين بخش پيشخان كتاب ماه دين، به معرفي برخي از تازه‌ترين كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه دين به زبان‌هاي انگليسي، عربي و فارسي اختصاص دارد. 

يكصد و هفتاد و سومين شماره «كتاب ماه دين» ويژه اقتصاد دين به بهاي 12000 ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط