دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۴
یحیی طالبیان: شعر، شعور آمیخته با احساس است

یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر و ادب، در آیین پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از شعر به عنوان شعور آمیخته با احساس، عاطفه و تخیل یاد کرد که عرصه‌ها و چهره‌های مختلفی را شامل می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر امروز (یک اسفند) با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، جمعی از شاعران و مسوولان و اصحاب رسانه‌ها از ساعت 15 و 30 دقیقه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

یحیی طالبیان، رییس شورای سیاستگذاری شعر و قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر و ادب، در آغاز آیین پایانی این جشنواره سخن گفت.

وی از شعر به عنوان نشان فرهیختگی و ادب یاد کرد و توضیح داد: شعر نشان صلح، دوستی، صفا، برادری، برابری و آزادی است. در حقیقت شعر نوعی شعور آمیخته با احساس، عاطفه و تخیل است و در هر زبان و هر بیانی و در هر دوره‌ای سبک، سیاق، روش و بیان خود را دارد.

طالبیان با تاکید بر عرصه‌های مختلف شعر ادامه داد: گاهی شعر عرصه جوانان و گاهی عرصه پیران است. زمانی چهره عرفانی دارد، هنگامی حماسه می‌آفریند و زمانی دیگر در برانگیختن مردم برای تغییر وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موثر است.

وی افزود: تمامی این‌ها وجوه شعر، فرهنگ ایرانی و انسانند و با هر زبان و بیانی قابل بررسی‌اند. مجموعه آن‌ها نیز هویت ملی و ثروت ما ایرانیان را تشکیل می‌دهند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، در بخش دیگري از سخنانش اظهار کرد: امروز در جامعه ایرانی شعر گستردگی عام و خاصی دارد. بروز عام و خاص آن در انجمن‌ها، کانون‌ها و محافل دولتی و غیردولتی دیده می‌شود. بر همین اساس ما نیز قصد نداریم شعر را تنها در زیر یک سقف و مجموعه گردآوریم.

وی ادامه داد: شعر یک جریان مردمی است. به بیان دیگر رودخانه‌ای است که بیش از هزار سال پیش جاری شده و همچنان ادامه دارد. 

طالبیان با اشاره‌ به آغاز و شکل‌گیری جشنواره شعر فجر، توضیح داد: این جشنواره در آغاز معطوف به حوادث انقلاب اسلامی بود و به رشادت‌ها و شهامت‌های عرصه انقلاب می‌پرداخت. رشادت‌هایی که شاعران نخستین شکارگران آن بوده‌اند، اما در گذر زمان جشنواره به صورت گسترده‌ای اجرا شد و امروزه جشنواره شعر فجر از برخی قیدهای ویژه آزاد است و به طور کاملا آزاد هم برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در این دوره از جشنواره بیش از هزار و 550 شاعر از سراسر کشور شرکت داشتند و بیش از پنج هزار اثر این شاعران در فرآیند برگزاری جشنواره در بخش‌های مختلف سنتی، نو، ترانه و سرود و کودک و نوجوان و بخش پژوهش بررسی شدند.

طالبیان یادآور شد: در برخی از بخش‌ها شاهد رشد کمی و کیفی و در برخی دیگر از بخش‌ها شاهد کاهش رشد این آثار بوده‌ایم. این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد. در بخش پژوهش شعر نیز آثار اندکی به دست ما رسیده بودند که البته هیچ اثری رتبه نخست تا سوم را کسب نکرد و آثار در این بخش تنها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رییس شورای سیاستگذاری شعر، در بخش دیگر از سخنانش به حضور میهمانان غیر ایرانی اشاره کرد و گفت: در حوزه بین‌المللی 22 نفر از 14 ملیت مختلف در این دوره از جشنواره حضور دارند و بی‌شک می‌توانند پیامبران شعر و ادب فارسی در سراسر جهان باشند.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر رویکرد‌ جشنواره امسال غیر متمرکز بود و در 9 منطقه استانی که متشکل از استان‌های هم‌جوار آن‌ها بود، برگزار شد. در این برنامه‌ها نشست‌های شعرخوانی با حضور پیشکسوتان عرصه شعر برگزار شدند.

آیین پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر امروز (یک اسفند) در تالار وحدت برگزار شد و طی این مراسم برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط