پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
خلوص نیت نویسنده عامل ماندگاری کتاب است

رییس حوزه‌های علمیه کشور در مراسم سیزدهمین کتاب سال حوزه که صبح پنج‌شنبه 27بهمن‌ماه در شهر مقدس قم برگزار شد، منفعت باقی ماندن کتاب از انسان را از تدریس و تبلیغ نیز بالاتر دانست و گفت: کتاب باقیات صالحات انسان است و هرقدر قصد انسان در تالیف یک کتاب خالص‌تر و نویسنده مخلص‌تر باشد، بقا و انتفاع آن بیشتر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه، صبح امروز (پنج‌شنبه 27بهمن‌ماه) با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرتضي مقتدایی، رییس حوزه‌های علمیه، آیت‌الله رضا استادی و جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه در سالن ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، آیت‌الله مقتدایی، رییس حوزه‌های علمیه و ریس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه، در سخنانی با اشاره به همزمان شدن زمان برگزاری همایش کتاب سال حوزه با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم گفت: ورود ایشان به قم برکات فراوانی برای شهر قم و دنیای اسلام داشته است.

وی ادامه داد: تاسیس حوزه علمیه در جوار مرقد حضرت معصومه(س)، حضور مراجع تقلید، استادان و طلاب و عظمتی که امروزه حوزه علمیه در جهان تشیع دارد از جمله این برکات است. همچنین تالیفات منتشره در حوزه علمیه قم،به اقصی نقاط عالم ارسال می‌شوند كه این نیز از برکات وجود حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم است.

آيت الله مقتدایی با اشاره به رسیدن 1127 کتاب در قالب 924 عنوان به دبیرخانه سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه، گفت: این افتخاری برای حوزه‌های علمیه است که در طول یک سال، تعداد فراوانی کتاب توسط حوزویان نوشته و به جهان علم و دانش عرضه شده اند و باید از این تلاش تقدیر شود، هرچند حوزویان بدون چشمداشت مادی این آثار را نگاشته‌اند.

رییس حوزه‌های علمیه، کتاب را باقیات صالحات انسان‌ها دانست و افزود: منفعت باقی ماندن کتاب از انسان را می‌توان از تدریس و تبلیغ نیز بالاتر دانست، زیرا یک کتاب ممکن است هزاران سال در میان انسان‌ها باقی بماند و انسان‌ها از برکات وجود آن، در مسیر هدایت قرار بگیرند. کتاب باقیات صالحات انسان است و هر ‌قدر قصد انسان در تالیف یک کتاب خالص‌تر و نویسنده مخلص‌تر باشد، بقا و انتفاع آن بیشتر است.

در ادامه این مراسم، آیت‌الله استادی با بیان این‌که «حوزه علمیه تاریخی هزار ساله دارد» افزود: از روزی که حوزه علمیه ایجاد شده است کتاب هم با آن همراه بوده و در طول این سالیان، کتاب‌های حوزوی همواره مایه افتخار و مباهات بوده اند و در هیچ مقطعی از تاریخ حوزه دارای تالیفات نامناسب نبوده است.

وی با اشاره به مشاهده برخی آسیب‌ها در کتاب‌های حوزوی در 50 سال اخیر، گفت: در طول هزار سال، همواره کتاب‌های عمیق و ماندگاری در حوزه علمیه نوشته شده اند که هنوز پس از گذشت صدها سال می‌توان به آن‌ها افتخار کرد، اما آنچه می‌توان از آن به عنوان آسیبی در میان کتاب‌های حوزوی در 50 سال اخیر یاد کرد، این است که در این سال‌ها برخی کتاب‌های نامناسب که در شان حوزه نیستند، در حوزه نوشته و منتشر شده‌اند، این از آسیب‌های زمان ماست و باید برای آن فکری کرد.

استادی با بیان این‌که «در دوران گذشته کتاب‌های نامناسب به صورت خودکار از چرخه کتاب‌های حوزوی حذف می‌شدند» افزود: این آسیب گاهی ناشی از کتاب‌سازی است و گاهی نیز کتاب منتشر شده از اساس سست است. امروزه گاهی کتاب‌هایی در حوزه و از سوی حوزویان منتشر می‌‌شوند که خود، گمراه کننده‌اند و باید برای آن‌ها فکری کرد.

این استاد حوزه افزود: پیشنهاد می‌کنم حوزویان با مشورت علما و مراجع تقلید، فکری برای بهبود این وضعیت کنند، زیرا مصلحت نیست کتاب‌هایی از حوزه منتشر شوند که اگر افراد منصف باسواد آن‌ها را بخوانند، آن‌ها را در شان حوزه ندانند، چه برسد به این‌که آن کتاب، گمراه‌کننده نیز باشد.

وی در ادامه در بیان آسیب دیگری در میان کتاب‌های حوزه که در گذشته احساس نمی‌شد، به آمار بالای افراد باسواد جامعه امروز اشاره کرد و افزود: در گذشته جمعیت باسوادان محدود بود و حوزه در برابر تعداد کمی مسوول و پاسخگو بود، اما امروزه باید نیاز جمعیت بالایی از افراد باسواد را برآورده کند.

استادی ادامه داد: اگر قرار است در حوزه به نیازهای قشر تحصیلکرده پاسخ دهیم، باید با قلم جذاب‌تر و با صرف هزینه‌های بیشتر وارد میدان شویم. امروز کتاب‌ها و نشریه‌های بعضا نامناسب در دسترس خوانندگانند و اگرچه مردم مطالعه می‌کنند، اما مهم آن است که چه می‌خوانند و باید ببینیم کتاب‌های حوزوی چه‌قدر خوانده می‌شوند؟

وی یادآور شد: کتاب‌های برگزیده در همایش کتاب سال حوزه باید به این سمت بروند که به کیفیت مطالعه سر و سامان دهند. نباید ساکت بنشینیم و بگوییم همه چیز خوب است.

در پایان این مراسم، علاوه بر معرفی و تقدیر از 17 کتاب برگزیده و 14 شایسته تقدیر سیزدهمین کتاب سال حوزه، از آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی و آیت‌الله سیدمهدی موسوی الخرسان از حوزه‌های علمیه قم و نجف به عنوان شخصیت‌های علمی برجسته حوزه تحلیل شد. در این مراسم همچنین از حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود مرعشی نجفی به عنوان سنگربان میراث جاودان اهل بیت(ع) و از استاد عبدالحسین حائری به عنوان فهرست‌نگار نمونه ایران، قدرداني به عمل آمد و کتابخانه آیت‌الله بروجردی به عنوان کتابخانه نمونه سال حوزه معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها