چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
برپايي بزرگداشتي براي پرويز رجبي در مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي

دكتر كيانوش كياني هفت لنگ، از برگزاري بزرگداشتي براي زنده‌ياد پرويز رجبي، تاريخ‌نگار معاصر ايران در مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي خبر داد و گفت: رجبي از سال 73 به مدت چند سال سرپرستي بخش ايران‌شناسي دايره‌المعارف بزرگ اسلامي را به عهده داشت و مقالات علمي بسياري را به رشته تحرير درآورده بود.-

رييس پژوهشکده ابوريحان بيروني با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: بزرگداشت دكتر پرويز رجبي صبح پنجشنبه (27 بهمن) ساعت 10 و 30 دقيقه تا 12 و 30 دقيقه در تالار اميرالمومنين(ع) مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي برگزار مي‌شود.

وي افزود: در اين نشست سيد کاظم موسوی بجنوردی (رييس مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي)، روزبه زرين‌كوب (نويسنده و تاريخ‌پژوه)، توفيق سبحاني (مصحح نسخه‌هاي خطي) و برخي ديگر از تاريخ‌پژوهان حضور دارند و درباره آثار و زندگي زنده‌ياد پرويز رجبي سخن مي‌گويند.

مشاور عالي مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي اظهار كرد: رجبي سال‌هاي گذشته از همكاران اين مركز بود و رياست بخش ايران‌شناسي را به عهده داشت و حداقل 200 مقاله علمي درباره تاريخ ايران باستان نوشت. وي همچنين 90 مقاله علمي را ويرايش كرد كه در نوع خود بي‌نظير است.

وي افزود: اگر بخواهم جمع‌بندي از كارهاي او ارايه دهم بيش از 2000 صفحه مقاله علمي به قلم وي در مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي وجود دارد و مدخل‌هايي را نوشته‌اند كه بسيار سخت و دشوار بوده و از عهده هر كسي برنمي‌آمده است. 

دکتر پرويز رجبي در سال 1318 در روستاي امامقلي، قوچان به دنيا آمد و در 1350 موفق به اخذ دکترا در رشته‏‌هاي‏ ايران‏شناسي، اسلام‏شناسي و ترک‏شناسي از دانشگاه گوتينگن آلمان شد.او پيش از انقلاب اسلامي استاد دانشگاه ‏اصفهان و ملي (شهيد بهشتي) بوده و از سال 1353 به رياست مرکز تحقيقات ايران‏شناسي دانشگاه ملي ‏برگزيده شد. وي در سال 1378 به مدت 6 سال به تدريس در دانشگاه‏هاي گوتينگن و ماربورک آلمان پرداخت و سپس چند سالي سرپرستي بخش ايران‏شناسي دايره‌المعارف بزرگ اسلامي را به عهده گرفت.

پرويز رجبي ايران‌‌شناس برجسته و از برگزيدگان چندين دوره جايزه کتاب سال جمهوري اسلامي ايران، 21 بهمن‌ماه 90 پس از يك دوره  بيماري و شيمي‌درماني بر اثر عوارض ناشي از سرطان در منزلش در تهران درگذشت.

دايره‌المعارف بزرگ اسلامي در محله كاشانك، اول دارآباد واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها